15.8.2019
Letoun A321 Ural Airlines, který vzlétl dnes ráno kolem 8:30 moskevského času z tamního letiště Žukovskij (dříve Ramenskoje) ve směru na Simferopol na Krymu, nasál krátce po startu do motorů hejno racků a piloti byli nuceni nouzově přistát do pole asi čtyři kilometry od vzletové a přistávací dráhy. Při nehodě nikdo neutrpěl smrtelné zranění.
Piloti Airbusu A321-211 společnosti Ural Airlines reg. VQ-BOZ na lince U6178 Moskva Žukovskij (ZIA) - Simferopol (SIP) dokázali po kolapsu motorů zachránit všech 226 cestujících a 8 členů posádky (některé zdroje uvádějí 7 členů), když bez podvozku nouzově přistáli do kukuřičného pole asi čtyři kilometry od prahu dráhy 12/30 (vzlet ze směru 12). (Video z místa události)
Podle dostupných zdrojů se letoun dostal do střetu s hejnem racků, které nasál zřejmě do obou motorů, které následkem toho přestaly pracovat - levý motor zcela, pravý částečně, leč ztratil dvě třetiny tahu. Některé zdroje uvádějí, že jeden z motorů začal hořet, ale to se nepotvrdilo. Piloti, kapitán Damir Jusipov a druhý pilot Georgij Murzin, dokázali přistát tak, že se letoun nerozlomil a navzdory plným nádržím nedošlo k požáru.
Druhý pilot Georgij Murzin pro web REN TV uvedl, že po střetu s hejnem došlo k okamžitému vysazení levého motoru. Krátce na to ptáky nasál i pravý motor. "Motor začal pracovat nestabilně, klesly otáčky, tah byl slabý a ztráceli jsme výšku. Proto jsme přistáli na poli."
Cestující při (podle svědectví některých z nich na sociálních sítích) palubními průvodčími dobře organizované evakuaci po nafukovacích skluzech opustili letadlo povětšinou nezraněni. Podle záběrů některých cestujících po opuštění letadla se zdá, že evakuace proběhla ukázněně a klidně.
Jeden z cestujících natočil i vlastní nouzové přistání, na němž je vidět, že naráz nebyl nijak zvlášť razantní. (Video v boxíku vpravo nahoře)
Podle agentury TASS bylo hospitalizováno 23 lidí, z toho pět dětí, žádné zranění by ale podle dostupných informací nemělo být život ohrožující. Ostatní cestující byli dopraveni na mezinárodní letiště Domodědovo, odkud budou na Krym cestovat jiným letadlem.
Piloti jsou cestujícími oslavováni jako hrdinové, kteří jim zachránili život, a podle všeho nejsou daleko od pravdy. Mnozí zmiňují paralelu s nouzovým přistáním letu 1549 U.S. Airways na řece Hudson v roce 2009, kam se rozhodl přistát kapitán Chesley Sullenberger rovněž po střetu letounu s hejnem ptáků.
Letoun, který je nyní v péči expertního týmu vyšetřovatelů, jste mohli vidět včera v Praze, když operoval linku U6752 Moskva-Praha. Stroj A321-211 VQ-BOZ výrobního čísla 2117 byl vyroben v roce 2003 a včetně Ural Airlines létal ve službách šesti dopravců. Letadlo o délce 44,5 metru a rozpětí 34 metrů je určeno pro střední tratě a až do dneška ho poháněly ho dva motory CFMI CFM56-5B3/P. MTOW je 93 500 kg.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »