22.10.2019
Novinky a technologie Model nového průzkumného bojového vrtulníku Bell 360 Invictus představila společnost Bell. Vrtulník vyrobený z kompozitních materiálů bude užívat k řízení systém fly-by-wire, kromě rotoru bude disponovat i křídlem, což mu umožní dosáhnout vysoké rychlosti. Díky kompaktním rozměrům bude moci být nasazován na městská bojiště.
Bell 360 Invictus využívá pro potřeby menšího stroje přizpůsobený rotorový stystém z vrtulníku Bell 525 Relentless. Vrtulník bude postaven z kompozitních materiálů a využívat bude technologii stealth. Čtyřlistý hlavní rotor bude vrtulníku udělovat cestovní rychlost 340 km/hod, což bude umožněno i užitím křídel s rozpětím 7,3 metru, která budou při vyšších rychlostech zajišťovat až polovinu potřebného vztlaku a rotor tak bude moci více energie využívat pro dopředný pohyb. Křídlo umožní udržet vysokou rychlost i při manévrování. Lepším letovým vlastnostem poslouží i aktivní horizontální stabilizátor v ocasní části stroje.
Bell 360 Invictus promo video. Zdroj: Bell
„Kvůli vyšším manévrovacím schopnostem bude Bell 360 na bojišti disponovat pokročilým situačním povědomím, zároveň i palebnými možnostmi, a to vše za dostupnou cenu,“ řekl Vince Tobin, výkonný viceprezident společnosti Bell pro vojenské zakázky a dodal, že "multidoménové bojové operace budou komplikovanější a náš tým přichází s vysoce výkonným řešením, jak s nízkým rizikem a udržitelnou flotilou splnit operační požadavky."
Invictus musí kromě požadavků na vysokou rychlost splňovat i podmínky pro nasazení na městských bojištích, což kromě jiného znamená kompaktní rozměry. Rotor proto bude mít průměr jen 12,2 metru, délka stroje bude 14,2 metru.
Vrtulník bude ovládán elektronickým systémem fly-by-wire, přičemž Bell predikuje i možnost vývoje směrem k autonomně řízenému letu.
Akční rádius 360 Invictus má být 250 km, na místě pak bude dvoučlenná posádka moci operovat 90 minut. Vrtulník bude vyzbrojen do trupu integrovaným 20mm výsuvným kanónem a stejně tak z trupu výsuvnou raketovou výzbrojí. Integrace zbraňových systémů do trupu zlepšuje aerodynamické vlastnosti k dosažení požadované rychlosti a činí stroj méně viditelným pro radiolokační zařízení. Lepším aerodynamickým vlastnostem pomáhá i v prstenci umístěný vyrovnávací rotor a zatahovací podvozek. Nosnost vrtulníku je 635 kg.
„Bell je připraven poskytnout americké armádě cenově nejdostupnější a nejudržitelnější řešení, které bude současně splňovat všechny požadavky a mezi všemi návrhy pro program FARA bude představovat nejmenší riziko,“ řekl Keith Flail, viceprezident Advanced Vertical Lift Systems společnosti Bell.
Bell se s vrtulníkem 360 Invictus zapojil spolu s dalšími čtyřmi uchazeči do programu FARA americké armády (Future Attack Reconnaissance Aircraft) a podle serveru ArmádníNoviny.cz je spolu s vrtulníkem Sikorsky S-97 Raider favoritem soutěže. O tom, který dvěma výrobcům armáda poskytne finance na vývoj prototypů, se rozhodne na jaře 2020; s jejich prvním vzletem se počítá nejpozději v listopadu 2022. Rozhodnutí o sériové výrobě cca 500 strojů FARA padne o dva roky později a v roce 2028 by měly být dodány první stroje, které ve výzbroji US Army nahradí vrtulníky OH-58D Kiowa Warrior.
Bell, dceřiná společnost konsorcia Textron Inc., patří mezi přední průmyslové výrobce komerčních a vojenských, pilotovaných i bezpilotních leteckých strojů a je průkopníkem v oblasti otočných rotorových motorů. Stroje z produkce Bell slouží zákazníkům ve více než 120 zemích světa. Do konsorcia Textron patří také společnosti Cessna, Beechcraft, Hawker, Jacobsen, Kautex, Lycoming, E-Z-GO, Greenlee a Textron Systems.
-fr-
Zdroj: Bell, FlightGlobaL.com, ArmádníNoviny.cz
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »