10.10.2016
Boeing 747 obvykle vidíte na nebi nebo na letišti. Ale v lese? Stroj jménem B747-400 SuperTanker v lese vidět můžet, a není to až tak velká nadsázka. Dokáže provést nízký průlet mezi zalesněnými úbočími hor. Důvod? V lese hoří a speciál B747 je novou účinnou zbraní v boji s ohněm.
Boeing 747 aspiruje na titul nejvšestrannější letoun všech dob. Po mnoha verzích určených pro přepravu osob i nákladů nyní boduje na poli boje s ohněm. Hašení požárů z letadel není v letectví sic nic nového, Jumbo ale v úpravě pro hašení disponuje největším objemem vody (74 200 l) nebo jiného hasícího prostředku na světě. Je to takřka dvojnásobně více, než kolik unesl dosud největší tanker DC-10 tri-jet (43 900 l). Hasící prostředek veze v unikátní soustavě osmi nádrží a na kterékoli místo USA doletí ze své základny v Colorado Springs za 2,5 hodiny.
Letoun může hasit nejen vodou, ale i dalšími hasicími prostředky, pro něž je systém schválen, například pěnou nebo kombinací dvou hasicích materiálů. Použít může i zpomalovače hoření. Hasicí prostředek může být uvolněn buď najednou, nebo po částech, a to díky nádržím se stlačeným vzduchem pod vysokým tlakem, nebo v jemnější podobě padajícího deště. Jakmile posádka nádrže vypustí, opětovné naplnění systému na zemi trvá 30 až 35 minut.
Společnost Global SuperTanker Services (GSTS), která letoun k použití při likvidaci požárů v těžko dostupném terénu přestavěla, B747-400 SuperTanker nabízí i pro použití mimo hranice USA. "Jakékoli místo na světě dosáhneme do 20 hodin, a to po započtení času na doplňování paliva," slibuje společnost na svém webu. Díky pro B747 typickému vyboulení za pilotní kabinou může letadlo vyrazit na trasu i s vícečlenným týmem, jemuž slouží čtrnáct sedadel na úrovni první třídy a dvě lůžka.
Cesta k finálnímu SuperTankeru byla poměrně spletitá. Původně byl hasící soustavou osazen starší B747-100, jenž nejprve sloužil takřka 20 let v Japan Airlines a posléze společností Evergreen International Aviation přestavěn na hasící letoun. Evergreen International Aviation (EIA) své ambiciózní plány přestavět takto hned čtyři Jumba nedokázala zvládnout a přd třemi lety zanikla. Jediný stroj, který se jí podařilo kompletně přestavět, tak skončil v arizonské poušti na jednom z odstavných letišť nevyužitých letadel a čekal ho bezútešný osud.
GSTS, založená terpve v roce 2015, zařízení odkoupila a ve spolupráci s někdejším týme EIA ho demontovala z B747-100 do novější a modernější verze B747-400. Podařilo se, a letadlo imatrikulace N744ST pojmenované Duch Johna Muira může předvádět, co dokáže. Zatím ovšem jen platonicky. Než bude moci B747-400 SuperTanker skutečně zasahovat při likvidaci požárů, ještě to chvíli potrvá, musí totiž získat kompletní certifikaci FAA. Povolení pro provoz systému v B-747-400 získala společnost Global SuperTanker Services v srpnu 2016, získání zývajících dvou anoncovala na svém facebooku mít do konce srpna. Zatím ale jejich získání nepotvrdila. První ostrý start se tedy očekává až v roce 2017.
-fr-
Zdroj: globalsupertanker.com, popularmechanics.com
Foto: globalsupertanker.com, Flickr.com, popularmechanics.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »