5.3.2018
Rozbory nehod AOPA I. Letecká sezóna se blíží a protože pilotní krédo Stejný počet přistání jako startů chce beze zbytku naplnit každý pilot, zaměříme se v novém seriálu na rozbory nehod a pilotních chyb ve videích americké pilotní asociace AOPA.
Stejné chyby nemusíme opakovat a platit všichni. Za některé se platí cenou nejvyšší, a tak je zásadní, abychom se vždy poučili z těch, které udělal už někdo před námi. Proto je dobré o chybách i nehodách mluvit, proto je dobré o nich číst a přemýšlet. (První díl)
Asi nejlépe si nebezpečné situace můžeme představit a také se jim vyhnout, když je vidíme co nejblíže k reálné situaci. AOPA (Aircraft Owners and Pilots Association) připravuje pod hlavičkou Air Safety Institute zajímavé rozbory nehod a klasických chyb v podobě videí. Ta trvají obvykle kolem 15 minut a skvělým způsobem ukazují kritická místa a rozhodnutí mající za následek nehodu.
Ve Flying Revue věříme, že shlédnutí těchto videí může každému z pilotů pomoci zvýšit obezřetnost i ukázat, jak složité situace řešit lépe. Videa jsou v angličtině, a tak jejich shlédnutí napomůže i schopnosti naslouchat letecké komunikaci i anglickému komentáři videa. Videa AOPA vám budeme přestavovat každé dva týdny, vždy v pondělí v 11 hodin dopoledne.
V souvislosti s problematikou letu VFR při zhoršení meteo podmínek je vhodné si připomenout i video "Let na vzdálené letiště", které připravil tým Flying Revue v rámci kampaně Doletíš?! organizované Úřadem civilního letectví ČR. |
Když se let VFR dostane do IMC podmínek
Dnes začínáme ukázkou nebezpečí, které může přinést let VFR, který se dostane do IMC podmínek. Ukázka je postavená na rozboru nehody, k níž došlo 2. ledna 2006 u Heber City v Utahu, USA. Komunikace ve videu představuje skutečný záznam komunikace během analyzovaného letu.
Accident Case Study: VFR into IMC. Source: Air Safety Institute, YouTube
Pro zlepšení srozumitelnosti obsahuje video i přepis celé komunikace v levé části záběru. Let probíhá nad USA, a tak je potřeba brát v úvahu i některé odlišnosti od létání v Evropě. Například způsob udávání tlaku vzduchu nebo organizace služeb zodpovědných za řízení či informační služby v letovém prostoru. Vývoj situace ukazuje na to, že pilot letounu Beechcraft Debonair 35-A33, N1254Z věří, že i přes špatnou meteo předpověď zvládne přelet vysokých hor.
Dostává celkem tři varování, že meteo situace VFR přelet hor neumožňuje. Video názorně ukazuje zhoršující se meteo podmínky i klasický přístup pilota, který se pokouší přeletět hory tak, že se snaží držet pod základnou mraků. Mezera mezi zemí a základnou mraků se s nabíhajícím horským terénem ale stále ztenčuje a zmenšuje tak prostor pro let za VFR podmínek.
Další informace k letu Beech 35-A33, N1254Z najdete na webu NTSB (National Transportation Safety Board). |
Pilot se ztratí z radaru i z dosahu radiokomunikace. ATC se ho snaží ještě jednou varovat před špatným počasím v horských průsmycích, kudy by měl letět. Pro překonání problémů s komunikací využívají i možnost předání informace přes dopravní letadlo Delta. Pilot ve svém letu přesto pokračuje, až se dostává do výšky pouhých cca 100 stop nad zemí. Když se v té chvíli konečně rozhodne vrátit a dělá otáčku 180°, narazí do terénu. Tím končí nejen let, ale i pilotův život.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »