8.6.2023
Letouny z dílny českého výrobce Aero neposkytují spolehlivé služby jen vojenskému a civilnímu letectví, ale zanechávají již desítky nesmazatelnou leteckou stopu i v akrobatickém světě.
Výkruty i vlečení větroňů
Verze cvičného letounu Aero C-104 (Bücker Bü 131) se v Aero vyráběla v letech 1946-1949. Těchto dvouplošníků osazených československým čtyřválcovým motorem Walter Minor 4-II se vyrobilo přes 260 kusů. Využívaly se nejen pro výcvik vojenských pilotů a akrobatické létání, ale také pro vleky větroňů. Letoun Aero C-104 s výrobní číslem 237 (dnešní registrační značka je OK-RXE) je dodnes letuschopný. Je provozovaný Leteckým akrobatickým centrem ČR a zároveň je součástí sbírek Leteckého muzea VHÚ.
Sláva doma i v zahraničí
Jednomístný akrobatický letoun Aero L-29A Delfín Akrobat vznikl v Aero v týmu šéfkonstruktéra Jan Vlčka. Letoun poprvé ve vzduchu vyzkoušel zkušební pilot Juraj Šouc 19. listopadu 1967. Úpravy klasického Delfína na akrobatickou variantu umožnily provádět náročnější akrobacii i let na zádech trvající až 40 sekund. Akrobatický speciál z Česka byl oslavován na přehlídkách doma i v zahraničí.
S obrázkem Delfína na trupu
V Leteckém muzeu v Kunovicích je letoun Aero L-29A Delfín Akrobat, jediný svého druhu na světě, vystaven od roku 1974. Za jeho záchranou stojí parta leteckých nadšenců a muzejníků. Akrobatický stroj má na obou stranách trupu namalovaný obrázek delfína jako tzv. nose art (zdobení na letounu). Kresbu na Delfína namaloval (ještě před rokem 1968) známý karikaturista Pavel Kantorek.
Autor: Tisková zpráva Aero Vodochody
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »