23.12.2014
Správná letadla mají svoji duši. Každé je jiné. Některé hřmotné, jiné mrštné, další zase třeba záludné. A pokud bychom hledali způsob, jak popsat Bückera Bü 181 Bestmann, neboli „Basu“, pak bychom asi museli dojít k závěru, že tohle éro je prostě maximálně poctivé a nic nepředstírající.
Originálních historických strojů, které mají přímý vztah k létání v Československu, právě mnoho není. Těch málo, jež přežily dobu letištních ohňů, odpočívá v muzeích a jejich depozitářích a bylo by velmi jednoduché zapomenout na to, jaká úžasná letadla vyráběli „staří mistři“ v dobách, kdy se vše dělalo ručně a navrhovalo tak maximálně s pomocí logaritmického pravítka.
Jednou z výjimek je dnes nádherný Zlin Z 381, který se dostal do České republiky díky Martinu Nepovímovi. Jeho cesta k „Base“ nebyla úplně jednoduchá ani přímočará, protože stroj byl ve Spojených státech původně inzerován jako ve Švédsku vyrobený Bü 181. Ale naštěstí to Martinovi nedalo a nakonec se dopátral skutečnosti, tedy že se jedná o vzácný exemplář československého Zlinu Z 381, byť s trochou švédské krve, kterou představuje zadní část trupu, pocházející skutečně ze švédského licenčního Bestmanna.
Myslím, že nemá cenu znovu opakovat celou genezi příchodu „Basy“, Zlinu Z 381 v.č. 145 OK-BSA, do Čech, stejně tak jako popis pečlivé restaurátorské práce, kterou vpravdě historickému letounu věnoval ing. Milan Jančář a jeho společnost Zlín Avion service, s.r.o..
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »