Muzeum Kunovice: Zlin Z-226 B / C-205 B Bohatýr

16.5.2021

V roce 1953 vypsal Ústřední výbor Svazarmu konkurz na konstrukci nového vlečného letadla, reagoval na něj také n. p. Moravan Otrokovice. 1.jpg

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

Kvůli omezeným kapacitám bylo přistoupeno k úpravě sériového letounu Z-126 (C-105). Trup byl v zadní části zesílen, bylo nainstalováno vlečné zařízení, celkově bylo letadlo odlehčeno. Elektrické ovládání bylo pro úsporu váhy nahrazeno mechanickým; řízení se instalovalo pouze v zadním pilotním prostoru a byla vyvinuta nová vlečná vrtule o průměru 2 050 mm. Nové úpravy odlehčily letoun o 52 kg. V dubnu 1955 stroj zalétal tovární pilot Ladislav Šváb – do tisíce metrů byl s jedním kluzákem schopen dostoupat během šesti minut. Československé vojenské letectvo a Svazarm letoun používalo pod označením C-205. V letech 1956–1961 bylo vyrobeno 77 kusů.

2.jpg

Dvoumístný jednomotorový pístový dolnoplošník smíšené konstrukce s přímým křídlem. Kabina letounu nepřetlaková, vytápěná s tandemovým uspořádáním posádky.  Kostru trupu tvoří příhradová konstrukce svařená z trubek a potažená plátnem. Krycí panely motoru z duralových plechů. Kostra křídla kovová potažena duralovým plechem, křidélka s kovovou kostrou jsou potažené plátnem. Šestiválcový vzduchem chlazený řadový invertní motor poháněl dřevěnou dvoulistou pevnou vrtuli. Podvozek je pevný ostruhového typu.

Na levé straně motorového krytu je namalován obrázek tygra, který byl převzat z exportní nálepky na krabice s botami n. p. Svit.
Na levé straně motorového krytu je namalován obrázek tygra, který byl převzat z exportní nálepky na krabice s botami n. p. Svit.

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Životopis 

OK-MPW byl zalétán v n.p. Moravan Otrokovice 30. 12. 1958 a sloužil k vlekání kluzáků v aeroklubech Brno a Holešov až do roku 1988. Letoun zrenovovali v roce 2004 studenti Střední školy letecké v Kunovicích. V současnosti je letoun uskladněn v depozitáři a čeká na další rekonstrukci. Vlivem venkovního prostředí exponáty silně trpí.

3.jpg

Letoun Zlin Z-226B Bohatýr s imatrikulací OK-MPW byl získán v roce 1988 jako dar AK Holešov.

Technické údaje

  • Posádka: 1 + 1
  • Rozpětí: 10,28 m
  • Délka: 7,80 m
  • Výška: 2,06 m
  • Nosná plocha: 14,9 m²
  • Prázdná hmotnost: 513 kg
  • Užitečné celkové zatížení: 257 kg
  • Max. rychlost (při zemi): 198 km/h
  • Praktický dostup: 6450 m
  • Max. dolet: 720 km
  • Motor: Walter Minor 6-III – vzduchem chlazený pístový šestiválcový invertní
  • Výkon: 118 kW
  • Vrtule: dřevěná dvoulistá pevná, průměr 2,05 m
  • Palivo: letecký benzín BL-78

4.jpg

  • Verze: B
  • Určení: vlečný
  • Výrobce: Moravan Otrokovice n.p., ČSSR
  • První vzlet typu: 19. 4. 1955
  • Rok výroby: 1958
  • Imatrikulace: OK-MPW
  • Výrobní číslo: 269
  • Provozovatelé: Aeroklub Otrokovice, Aeroklub Holešov

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury České republiky.

Neváhejte a navštivte toto krásné muzeum! Na aktuální informace se podívejte na webové stránky muzea.

 

Autor textu a fotografií: Letecké muzeum v Kunovicích

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Flying Revue > Letecká muzea > Česká muzea > Muzeum Kunovice: Zlin Z-226 B / C-205 B Bohatýr
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »