22.2.2021 aneb Jak-40 se opět vydal na cestu – tentokrát po zemi
Velké stěhování se povedlo a zde, krom tiskové zprávy, přinášíme fotky z celé akce. Děkujeme muzeu Kunovice, Martinovi Hrabcovi, za skvělé fotografie!
Bývalý „vládní letoun“ Jak-40, který loni 15. října provedl své poslední přistání na letišti v Kunovicích, se vydal o víkendu 13.2.2021 na cestu. Tentokrát ho čekal pozemní „přeskok“ z letištní plochy do areálu muzea, kde bude vystaven vedle dalšího VIP letounu – stroje Tu-154 M přezdívaného „Naganský expres“.
Pro přesun bylo nutné, aby zem v muzeu dostatečně promrzla a letadlo se do ní nebořilo. Podle předpovědi počasí měly mrazy kulminovat o víkendu 13-14.2.2021, a proto byl první termín transportu stanoven na sobotu 13.2.2021. Letoun „odstartoval“ z letiště Aircraft Industries v Kunovicích už v 7:00 ráno. „Jsme velmi rádi, že nám společnost Aircraft Industries vyšla při realizaci projektu vstříc. Bez jejich podpory a pomoci v podobě poskytnutí odstavné plochy by se nám tohle letadlo do muzea nejspíš dostat nepodařilo,“ říká o podílu vlastníka letiště na celé akci Martin Hrabec, ředitel Leteckého muzea v Kunovicích.
I když byla trasa přesunu dlouhá jen necelé dva kilometry, nešlo podle Hrabce o jednoduchou cestu. „Je tam hned několik plotů a bran, které pro nás představovaly komplikaci. Vzhledem k tomu, že má Jak křídla poměrně blízko u země, bylo mezi nimi a plotem většinou jen pár centimetrů. Věřili jsme ale, že vše bylo správně propočítáno a že se nám letadlo podaří do muzea protáhnout bez vážných problémů,“ vysvětluje.
Transportem Jaku ovšem přesuny v muzeu neskončily. „Abychom mohli nové letadlo do muzea převézt, museli jsme většinu areálu vyklidit. Takže jakmile náš nový exponát zaparkujeme, pustíme se do přesunu ostatních letadel,“ dodává ředitel muzea s tím, že se rozestavení exponátů oproti minulému roku změní.
Letoun Jak-40 je malý sovětský dopravní letoun, jehož prototyp poprvé vzlétl v roce 1966. V Československu tato letadla létala jak u armády, tak u ČSA a ministerstva vnitra. Tento konkrétní stroj byl ze Sovětského svazu dodán pro potřeby tehdejšího Leteckého oddílu Federálního ministerstva vnitra v roce 1979, kde s imatrikulací OK-BYK létal až do roku 1998. Poté byl převeden ke Vzdušným silám AČR. Z aktivní služby byl slavnostně vyřazen 2. září 2020 a následně jej získalo Technické muzeum v Brně, které ho zapůjčilo Leteckému muzeu v Kunovicích.
Velká fotosbírka z celého přesunu je také na tomto odkazu, autor Evžen Všetečka.
Autor textu a fotografií: Tisková zpráva Letecké muzeum v Kunovicích
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »