18.9.2023
Ženský prvek byl přítomen v letectví od jeho samotného začátku.
Létání bylo sice doménou mužů, ale odvážné ženy nechyběly. Ty první z nich stály po boku svých mužských protějšků při prvních pokusech o dobývání vzduchu. Jejich následovnice se už zaměřily na posouvání hranic leteckých výkonů. Dnes se zaměříme na první akrobatky a rekordmanky z Francie a Německa.
Adrienne Bolland Caudron G.III.2 1920 Meeting d'aviation de Buc. Foto: Agence Meurisse
Francie
Adrienne Bolland (1895 – 1975) se narodila do početné rodiny belgických emigrantů. Odmalička měla nezkrotnou, divokou povahu. Létat se naučila v roce 1920 za pouhé dva měsíce ve kole leteckého konstruktéra René Caudrona, pro kterého pak začala pracovat zprvu jako námezdní pilot. A zatímco ve vzduchu byla disciplinovaným letcem, na zemi zůstávala „neřízenou střelou“. Caudron oceňoval její pilotní schopnosti a ještě v roce 1920 udělal z Adrienne svou tovární pilotku. 25. srpna téhož roku překonala s Caudronem G.III Lamanský průliv směrem z Francie do Anglie. Caudron ji následně požádal, aby odjela do Argentiny a předváděla tam jeho letoun G.III. Po příletu do země začala plánovat takřka okamžitě svůj pokus o přelet And. Caudron G.III nebyl pro takový let ideálním strojem, ale z Francie odmítli poslat cokoliv jiného. To ji ale nemohlo zastavit a po přípravě odstartovala 1. dubna 1924 ke svému pokusu z argentinské Mendozy. V té době měla nalétáno 40 hodin a žádné zkušenosti s létáním v horách. Její Caudron G.III neměl dostatečný dostup, aby mohla horské velikány přeletět, musela tudíž zvolit náročnou a nebezpečnou cestu horskými údolími a průsmyky. Přesto všechno a s nedostatečným výškovým vybavením (kombinézu a přilbu si vystlala starými novinami, aby lépe chránily proti mrazu a na radu místních horalů při letu pojídala syrovou cibuli proti výškové nemoci) úspěšně Andy překonala a přistála v chilském Santiagu.
Bundesarchiv Bild 183-2008-0814-510. Berlin-Tempelhof, Marga v Etzdorf
Německo
Marga Wolff von Etzdorf (1907 – 1933) vstoupila do dějin letectví především coby první žena, která byla oficiálně přijata ve funkci pilota k aerolinkám. Již v raném věku přišla o rodiče a následně byla vychovávána v rodině svého dědeka, pruského generála. Věnovala se ermu, jízdě na koni a dokonce i hokeji, ale brzy se nadchla pro letectví. Pilotní průkaz získala již v 19 letech, a to jako teprve druhá německá žena od skončení 1. světové války. A 19. února roku 1928 se stala pilotkou dopravního Junkersu F.13 letecké společnosti Deutsche Luft-Hansa A.G. V roce 1930 si za pomoci svých prarodičů zakoupila letadlo Junkers A 50ce Junior s motorem o výkonu 80 hp. V té době již zkušená pilotka se s ním vydala k letu na Tenerife, ale v silné bouři byl letoun poškozen a bylo nutné ho odeslat zpět do Německa výrobci k opravě. 18. srpna roku 1931 se vypravila k dálkovému letu do Tokia a po dvanácti dnech úspěšně přistála na tehdy zcela novém letišti Haneda.
Text: Maryla Boutineau
Foto: archiv autorky pokud není uvedeno jinak
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 42-48ve Flying Revue č. 5/2023. Na stáncích je časopis ke koupi od 31. srpna 2023. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »