26.9.2023
Itálie znamená pro většinu z nás sluneční pláže, moře, hory, víno, dobré jídlo a kávu, krásná historická města, umění, temperament Italů a v neposlední řadě krásný italsky design.
Ne každý ale ví, že v Itálii se nachází i výrobce vírníků světového kalibru, společnost Magni Gyro srl. Společnost Magni Gyro má svou základnu asi 40 km severně od Milána v městečku Besnate a založil ji pan Vittorio Magni jako rodinnou firmu na počátku sedmdesátých let. Ale abychom pochopili její kořeny, musíme se vrátit hodně zpátky, téměř až na samý počátek vírníkového létání.
Trocha historie
Počátek dvacátých let byl pro letectví v mnoha ohledech velmi důležitý. Technický pokrok v letectví hnaný právě skončeným světovým konfliktem se začal přetavovat i do civilní sféry a přicházela nová generace leteckých průkopníků. Jedním z nich byl i Španěl Juan de la Cierva, který v roku 1921 vynalezl a v roce 1923 poté předvedl úspěšný let vírníku své vlastní konstrukce a určil tak jasný směr nového leteckého odvětví – vírníkového létání. V roce 1928 poté Juan de la Cierva uzavřel partnerskou smlouvu s Američanem Haraldem Frederickem Pitcairnem, který založil společnost Autogyro Company of America. Vírníky Ciervovy konstrukční školy se staly určujícím konstrukčním řešením vírníků let třicátých.
Dalším nadaným konstruktérem a vášnivým letcem, kterého okouzlilo technické řešení rotorových letadel, byl Igor Bensen, původem Rus (pro zajímavost, jako dítě žil nějakou dobu s rodiči také v Praze).
Igor Bensen po studiu na vysoké škole ve Spojených státech v oboru strojírenství působil v roce 1940 ve společnosti General Elektric, kde se vypracoval na zkušeného konstruktéra a pilota. V roce 1953 si založil vlastní společnost Bensen Aircraft Corporation v Raleighu v Severní Karolíně. Bensen využil prázdného místa na trhu a velké poptávky zákazníků po sportovních létajících strojích, které by si byli schopni sami amatérsky vyrobit z lehce dostupných materiálů. Dal do prodeje plány vírníku typu B-6, který však byl zatím stále ještě bezmotorovým strojem a musel být vlečen za autem. Další typ B-7 představil v roce 1955 a jeho následná verze, vírník B-7M, byl již plně motorizován. Nejúspěšnějším typem Bensenovy konstrukce se stal B-8M.
Bensen Aircraft Corporation byla první společností, která dodávala na trh „letadla“ ve formě stavebnic a Igor Bensen je považován za průkopníka, který určil směr a budoucnost sportovního létání na vírnících.
V Evropě Bensenovy vírníky samozřejmě také neušly pozornosti a na Bensenovy základy navázal v roce 1954 Fin Jukka Tervamäki. Již ve svých dvaceti letech se doslova zamiloval do vírníků a začal plánovat vlastní konstrukci.
Text: Peter Szolnoky
Foto: archiv Magni Gyro, P. Szolnoky
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-16ve Flying Revue č. 5/2023. Na stáncích je časopis ke koupi od 31. srpna 2023. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »