Zásadní změny pravidel civilního létání v Rusku

2.12.2020

S platností od 3. prosince 2020 se pravidla létání v Rusku zásadně změní.

Veškeré civilní letectví začne jednotně používat tlak vzduchu QNH (tlak přepočítaný na hladinu moře) místo dosud používaného QFE. Je to rozhodně dobré rozhodnutí nejen proto, že se tím Rusko harmonizuje s ostatním světem, ale také proto, že používání QFE (tlak přepočítaný na výšku určitého letiště) je pro řízení letového provozu nepraktické a někdy až nebezpečné. Pilot, který je řízený řídícím používajícím QFE na určitém letišti, může totiž letět nad terénem s větší výškou, než je letiště, odkud jej řídí, řídící jeho konkrétní situaci nezná a pilot se tak může dostat nebezpečně blízko zemi.

03_mihv3956_1.jpg

Konkrétně tento problém jsem zažil při obletu Moskvy, kdy jsem byl pod úrovní některých komínů, chladících věží nebo antén, ale řídící z přibližovací služby letiště Šeremetěvo mě tlačil stále níž. Je také prakticky nemožné ustanovit „regionální QFE“. Taky jsem tehdy (květen 2019) zjistil, že řídící APP některých letišť používali QFE a u jiných letišť QNH. To bylo zřejmě součástí příprav na nynější změny, ale bylo to zároveň velmi matoucí.

02_mihv4259_1.jpg

Pozitivní změnou bude také standardní používání stop pro stanovení výšky (místo dosavadních metrů). Praxe tedy bude stejná jako v jiných zemích, to znamená stopy do převodní výšky a letové hladiny (flight levels) nad převodní výškou. Tlak vzduchu bude už všude definován jednotně v hektopascalech (dosud byl řídícími často předáván v milimetrech rtuťového sloupce).

Užijte si video z obletu Moskvy!

Na tomto sférickém videu můžete vidět jak vlastní oblet Moskvy tak také sledovat komunikaci během tohoto obletu. Video vám také ukazuje jaké problémy dosavadní pravidla přinášela a tím i to, jaký vliv budou nově zaváděné úpravy mít na bezpečnost i komfort VFR letů po Rusku. Ještě připomínáme, že sférické video umožňuje, abyste si měnili úhel pohledu v různých směrech: dopředu, na strany, dozadu, dolů. Úhel pohledu můžete měnit u klasických obrazovek kurzorem a aktivních obrazovek prstem. 

banner_do_clanku_fr_svet_z_nebe.jpg

Celkově je také přeorganizována struktura FIR Moskva – optimalizace tras SID/STAR, zkrácení vyčkávacích časů pro přilétávající IFR provoz atd. Navíc, a co je důležité pro malá letadla – zavedení nových VFR tratí jak ve FIR Moskva, tak v sousedních FIR. Budou proto otevřeny nové VFR tratě spojující Moskvu se St. Petersburgem, Běloruskem, Ukrajinou, Finskem, Estonskem, Lotyšskem a dalšími evropskými zeměmi. Obletové trasy kolem Moskvy budou od 3. prosince otevřené také pro mezinárodní provoz a bude zde k dispozici služba ATC v angličtině.

04_mihv3943_1.jpg

Další novinky, které mohou zajímat piloty malých letadel a VFR provoz všeobecně, je zavedení několika nových VFR tratí v oblasti pobřeží Tichého oceánu na ruském Dálném východě. Piloti budou moci bez problémů létat VFR v malých výškách nebo prostě výškách, které si sami zvolí. To zásadně usnadní podmínky VFR létání. Během mé letecké expedice do Ruska jsem totiž musel dodržovat stanovenou výšku letu, což bylo často nepříjemné, protože řídící mi stanovil například výšku letu na 3000 metrů. To znamená výšky, ze které není už možné fotit, filmovat ani cokoliv dobře vidět. Také jsem se v této výšce často dostával do blízkosti IMC a musel žádat povolení ke změně výšky.

Pokud vás problematika létání v Rusku i nová pravidla a nové VFR trasy zajímají, můžete více detailů najít na tomto odkaze.

 

Jiří Pruša

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Zásadní změny pravidel civilního létání v Rusku
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »