Finská Vichřice: VL Viima II

29.10.2019

Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II. Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II. Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II. Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II. Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II. Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.
Dvoumístný finský cvičný dvouplošník VL Viima II.

Flying Revue 6/2019               Letiště Räyskälä (EFRY), ležící zhruba 100 kilometrů severovýchodně od finského hlavního města Helsinek, je mimo jiné i domovem jednoho z mála originálních letuschopných warbirdů finské (a dá se říci i skandinávské) výroby: cvičného a spojovacího vojenského dvouplošníku VL Viima II (No. VI-3), který dnes nese civilní registraci OH-VIG. 

Dvoumístný cvičný dvouplošník se jménem „Viima“ (neboli česky „Vichřice“) byl vyvinut Finskou státní společností pro výrobu letadel (Valtion Lentokonetehdas) založenou v roce 1928. Jednalo se o dvouplošný stroj klasické konstrukce poháněný sedmiválcovým hvězdicovým vzduchem chlazeným motorem Siemens Halske Sh14A4 o výkonu 150 hp.

Flying Revue 6/2019

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 58-63 ve Flying Revue č. 6/2019.

Časopis vychází 31. října 2019. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu.
» (Jak se stát členem Klubu FR)

Vyvinut byl pro potřeby finského vojenského letectva (Ilmavoimat), které sice původně počítalo s nákupem obdobných německých cvičných strojů FW-44J Stieglitz, ale protože tyto stroje nemohlo Německo dodávat s ohledem na expanzi vlastní Lutwaffe v potřebných počtech, Ilmavoimat se obrátil na domácí letecký průmysl.

» Co dalšího si přečtete v šestém čísle Flying Revue ročníku 2019.

V roce 1935 objednal u Valtion Lentokonetehdas sérii 24 cvičných strojů. Výsledkem práce finských konstruktérů se stal stroj Viima, jehož prototyp byl zalétán 11. listopadu roku 1936. Na základě připomínek pilotů byl prototyp upraven do podoby verze Viima II, jejíž první exemplář vzlétl 12. října následujícího roku. 

Přestože zpočátku sloužily tyto cvičné dvouplošníky skutečně jen výcvikovým účelům v rámci výcvikové perutě finského vojenského letectva (Lentosotakoula/LentoSK) na základně Kauhava v západním Finsku, po vypuknutí Zimní války byly některé z nich přiděleny operačním stíhacím jednotkám.

Zde plnily především funkci spojovacích letounů a navíc na nich řada nových pilotů absolvovala i seznamovací lety nad přidělenými úseky fronty. Vynikající manévrovatelnost a ovladatelnost při nízkých rychlostech z nich dělala také ideální průzkumné stroje, jejichž posádky vyhledávaly malé průzkumné sovětské jednotky, které se pokoušely proniknout za bojové linie. Stejně dobře pak sloužily i k předávání zpráv vlastním detašovaným oddílům působícím v sovětském týlu. 

Text: Stefan Degraef

Foto: Edwin Borremans  

 logo_fr_transp.jpg

Zoom gallery

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2019 > Flying Revue 6/2019 > Finská Vichřice: VL Viima II
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »