5.12.2014
Zkuste si představit, že jste se vrátili do třicátých let minulého století, do dob, kdy nebi stále ještě kralovaly dvouplošníky. Ale nemuseli byste se přitom vzdát moderních požitků, jako jsou skutečně funkční brzdy či motor neznačkující své teritorium olejem, a dokonce ani glass cockpitu. Pohádka? Ne tak docela.
Povídání o YMF-5D nelze začít bez ohlédnutí do historie, ke kořenům výroby dvouplošníků WACO. Společnost WACO začala svoji existenci počátkem dvacátých pod názvem Weaver Aircraft Co. Po běžných peripetiích, provázejících tehdy každého začínajícího výrobce letadel a zahrnujících změny ve vedení a stěhování, se nakonec už pod názvem WACO usídlila ve městě Troy ve státě Ohio. Ve třicátých létech už byla jedním z nejúspěšnějších výrobců soukromých a obchodních letadel ve Státech. Její dvouplošníky se staly jedním ze symbolů soukromé předválečné letecké přepravy. Byly výkonné, pohodlné a také drahé. Piloti však nejvíce ze všeho oceňovali jejich výborné letové vlastnosti. Společnost se jako jedna z prvních také pustila do výroby kabinových dvouplošníků, ale na klasické stroje s otevřeným kokpitem nikdy nezanevřela.
Nebudu se teď pouštět do složitého vysvětlování na první pohled neskutečně složitého systému jednotlivých modelů společnosti WACO, který dodnes motá hlavu pilotům i mnoha historikům, ale řeknu, že v tomto systému první písmeno označovalo typ motoru, druhé provedení trupu a třetí křídel. Pak následovala čísla, z nichž to první mělo snad označovat zavedení typu do výroby. Typ YMF-5 tedy přišel na svět v roce 1935. Pod písmenem Y se skrývalo jméno výrobce motoru
nikdo neví. Ale skutečností zůstává, že původní model YMF se tehdy do povědomí pilotů zapsal jako nejkrásnější sportovní stroj všech dob. Nic však nemohlo zachránit WACO před zkázou, která na mnohé malé výrobce letadel dolehla po druhé světové válce; v roce 1947 továrna skončila.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »