24.1.2025
Portugalsko ležící v nejzápadnějším cípu Pyrenejského poloostrova nebude z hlediska vzdálenosti ze středu Evropy pravděpodobně příliš častým cílem leteckých výletů českých pilotů.
letiště Evora (LPEV)
Je to však škoda, protože se jedná o zemi ze vzduchu fotogenickou, navíc s odpovídající hustotou ICAO letišť i soukromých ploch.
VFR létání v pevninském Portugalsku (to znamená mimo Madeiru a Azorské ostrovy) se řídí standardními pravidly jako v jiných evropských zemích. Je zde celkem 27 civilních letišť s ICAO registrací a k tomu asi 30 menších soukromých ploch. Na řadě neřízených letišť v Portugalsku nejsou vybírány přistávací poplatky. Tam, kde vybírány jsou, tak se obvykle pohybují v rozmezí 5 – 10 EUR při MTOM 600 kg.
Portugalsko nevyžaduje žádná povolení pro UL letadla registrovaná v zahraničí. Anglicky se s řízením letového provozu domluvíte bez problému. Na menších letištích nemluví anglicky všichni, ale obvykle někoho, s kým se anglicky lze domluvit, najdete. Také letištní info služba na většině neřízených letišť je schopná komunikovat v angličtině.
letiště Espinho (LPIN)
letiště Faro (LPFR)
Při příletu do Portugalska z východu přes Španělsko je potřeba sledovat aktivaci vojenských prostorů ležících někde těsně u hranice. Je proto vhodné navázat komunikaci s portugalským ATC ještě před překročením hranice. Přímá letová vzdálenost z ČR nebo SR je cca 2 500 km, takže je potřeba na jednu cestu počítat přibližně 10 – 13 letových hodin. Trasy mohou být v principu tři – buď nejkratší přes francouzský Biarritz a přes střední Španělsko nebo přes Biarritz a severní pobřeží Španělska. Ta třetí alternativa pak je letět podél jižního pobřeží Francie a dále nad jižním pobřežím Španělska. Obě možnosti letu nad pobřežím nabízejí krásné výhledy, ale jsou o cca 2 hodiny delší než průlet nad středem Španělska.
Portugalsko je součástí schengenského prostoru. V rámci Schengenu lze letět lze přímo na kterékoliv portugalské letiště. Při příletu/odletu z/do zemí mimo Schengen je třeba použít mezinárodní letiště. Podávání letových plánů je povinné pro všechny mezinárodní lety a pro lety do/z/přes řízené prostory. S ohledem na poměrně velkou plochu řízeného prostoru doporučuji podávat letový plán v Portugalsku vždycky. Pokud také není podaný letový plán, pak nelze v Portugalsku využívat INFO službu.
letiště Santa Cruz (LPSO)
letiště Santa Cruz (LPSO)
Povinnost podávat letový plán platí i pro lety nad mořem, tzn. na Madeiru nebo případně na Azorské ostrovy. Lety na portugalské ostrovy Madeira a Azory nejsou ale povolené pro UL letadla. V případě, že takový let chcete letadlem podniknout, je třeba získat speciální povolení.
V lednu spustíme do provozu Průvodce po evropských letištích, ve kterém budou uvedena prakticky všechna civilní letiště v pevninském Portugalsku a k nim také videa, fotografie a zkušenosti z přistání na nich. Více se k tomuto unikátnímu produktu dočtete na straně 26 tohoto čísla Flying Revue.
Text: Jiří Pruša
Foto: Jiří Pruša, pokud není uvedeno jinak
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 74-79ve Flying Revue č. 1/2025. Na stáncích je časopis ke koupi od 9. ledna 2025. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »