Siebel Si 202C Hummel

21.2.2025

Znovuzrozená replika Siebelu Si-202 Hummel s registrací D-EMDR vzlétla poprvé 17. března 2020 z letiště Conneforde (EDWP).

Siebel Si 202C Hummel replika
Siebel Si 202C Hummel replika

Letiště se nachází v severozápadní části německého regionu Ostfriesland (dnes je součástí spolkové země Dolní Sasko). Tímto dnem tak byla ukončena pečlivá a dlouhodobá renovace a přestavba stroje, kterou jeho majitel zahájil již v roce 2006. Dlouhá doba trvání prací byla dána nejen Wolfgangovou časově náročnou profesní činností (je jedním z vyhledávaných předních evropských konstruktérů závodních a rallye vozů), ale především jeho odhodláním hraničícím až s posedlostí přestavět původní repliku letounu Siebel Hummel do podoby co nejpřesněji odpovídající původním letounům tohoto typu.

Kompletní stavební dokumentace k tomuto cvičnému letounu se bohužel díky válečným událostem nedochovala a válečný požár nepřežil ani jediný vyrobený exemplář. To vše Wolfganga nutilo nejen k dlouhodobé a téměř detektivní práci shromažďující skutečně jen střípky informací k původním letounům, ale také ho přinutilo navrhnout, vyhodnotit, vyzkoušet a vyrobit řadu konstrukčních uzlů a instalací tak, aby to odpovídalo dobovým postupům a zkušenostem. Klíčovým bodem k realizaci letuschopné repliky „Čmeláka“ se nakonec ukázal výběr a instalace pohonné jednotky.

Zoom gallery Zoom gallery

Pro Wolfganga Knoblocha začala jeho posedlost letounkem Hummel velmi nenápadně a hlavně vlastně už dávno, před dvaceti lety. Během jakéhosi „garážového výprodeje“ se stal majitelem starého motoru Zündapp Z9-092. Cíl byl jasný, pokud možno ho zabudovat do něčeho vhodného a Si 202 se zdál ideálním adeptem. Letounek Wolfgangovi učaroval, ale tehdejší vysoké pracovní vytížení mu zabraňovalo věnovat se podobným projektům a po několika letech nakonec motor putoval k novému majiteli.

banner_vfr_communication_z1_3_cz.png

Přibližně ve stejné době, a aniž by to Wolfgang věděl, vznikala na Wasserkuppe pod rukama známého německého restaurátora historických kluzáků Jozefa Kurze replika letounu Siebel Si 202 Hummel. Na stavbě této repliky, poháněné ležatým motorem Limbach 2400 o výkonu 90 k, strávil Josef více než 2 500 hodin. V roce 2006 nabídl repliku stroje Siebel Hummel k prodeji syn Josefa Kurze. Wolfgang ho okamžitě kontaktoval, prohlédl si letoun na jeho domovské základně a rozhodl se repliku s imatrikulací D-EPJK, která měla nalétáno jen něco přes dvacet letových hodin, zakoupit. O čtyři měsíce později byl letoun převezen na letiště Wiefelstede-Conneforde (EDWP) v Dolním Sasku.

siebel_si_202_hummel_replika_4.jpg

Nakonec (a mnohem později, než původně plánoval) se Wolfgangovi podařilo dotáhnout rekonstrukci „Čmeláka“ do úspěšného konce a 17. března 2020 s ním na letišti Conneforde vzlétnout ke zkušebnímu letu.

Text a foto: Stefan Degraef

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 52-57ve Flying Revue č. 1/2025. Na stáncích je časopis ke koupi od 9. ledna 2025. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

Loading...

Flying Revue 1/2025

Loading...

Flying Revue 1/2025

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

Stylové kryty na mobil

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 22.02.1912 se stalo...
22.02.1912
Jules Védrines překonal v Pau s jednoplošníkem Deperdussin jako první pilot rychlost 100 mil za hodinu (161 km/h).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: