Naganské TU-154 doletělo na rekordní kótu 1,2 milionu korun. Za ně ho opraví a přestěhují

27.3.2016

Začátek prací na tučkách v prosinci 2014 - demontáž motorů, pro které měl původní majitel kupce, musely se demontovat do 31.12.2014. Na snímku Pepa.Začátek prací na tučkách v prosinci 2014 - demontáž motorů, pro které měl původní majitel kupce, musely se demontovat do 31.12.2014. Na snímku Pepa.
Začátek prací na tučkách v prosinci 2014 - demontáž motorů, pro které měl původní majitel kupce, musely se demontovat do 31.12.2014. Na snímku Pepa.
Takhle jsme začínali. TU-154M ev. č. 1003 a první demontážní parta složená ze zástupců Leteckého muzea Olomouc, Leteckého muzea v Kunovicích a dalších pracovníků.Takhle jsme začínali. TU-154M ev. č. 1003 a první demontážní parta složená ze zástupců Leteckého muzea Olomouc, Leteckého muzea v Kunovicích a dalších pracovníků.
Takhle jsme začínali. TU-154M ev. č. 1003 a první demontážní parta složená ze zástupců Leteckého muzea Olomouc, Leteckého muzea v Kunovicích a dalších pracovníků.
Interiér - kabina pro "neVIP" cestující v Naganském speciálu 1016Interiér - kabina pro "neVIP" cestující v Naganském speciálu 1016
Interiér - kabina pro "neVIP" cestující v Naganském speciálu 1016
Interiér kabiny v letadle 1003Interiér kabiny v letadle 1003
Interiér kabiny v letadle 1003
Prezidentský salon v letounu 1016.Prezidentský salon v letounu 1016.
Prezidentský salon v letounu 1016.
Pohled do pilotní kabiny 1003.
Pohled do pilotní kabiny 1003.
Demontované motory.
Demontované motory.
Na jaře 2015 se pokračovalo demontáží mechanizace křídel. Na snímku vysunuté sloty jednoho ze strojů.
Na jaře 2015 se pokračovalo demontáží mechanizace křídel. Na snímku vysunuté sloty jednoho ze strojů.
Podzim 2015 - demontáž křídel. "Les" šroubů, držících kryt palivové nádrže ve křídle. Všechny musely jít pryč, aby se muzejníci dostali dovnitř nádrže a mohli povolit čtyři poslední šrouby, které držely celé křídlo i po sundání svorníků na obvodu.
Podzim 2015 - demontáž křídel. "Les" šroubů, držících kryt palivové nádrže ve křídle. Všechny musely jít pryč, aby se muzejníci dostali dovnitř nádrže a mohli povolit čtyři poslední šrouby, které držely celé křídlo i po sundání svorníků na obvodu.
Několik víkendů na přelomu podzimu a zimy 2015 se tedy šroubovalo... a šroubovalo... a šroubovalo.
Několik víkendů na přelomu podzimu a zimy 2015 se tedy šroubovalo... a šroubovalo... a šroubovalo.
Jeden z krytů je dole.
Jeden z krytů je dole.
Začátek zimy 2015 - demontáž sání středního motoru.
Začátek zimy 2015 - demontáž sání středního motoru.
Začátek zimy 2015 - demontáž motorových gondol z Naganského speciálu.
Začátek zimy 2015 - demontáž motorových gondol z Naganského speciálu.
Zima 2015 - přípravy k demontáži směrovky letounu 1003.
Zima 2015 - přípravy k demontáži směrovky letounu 1003.
Zima 2015 - směrovka 1003 jde dolů.
Zima 2015 - směrovka 1003 jde dolů.
Sáček na šroubky.
Sáček na šroubky.
Finální přípravy k demontáži levého křídla 1016.
Finální přípravy k demontáži levého křídla 1016.
Levé křídlo demontováno, teď ho ještě uložit na připravené lůžko z palet a pneumatik.
Levé křídlo demontováno, teď ho ještě uložit na připravené lůžko z palet a pneumatik.
Demontáž pravého křídla 1003.
Demontáž pravého křídla 1003.
Motor 154ky
Motor 154ky
Podzim 2015 - první pokus o sejmutí stabilizátoru 1016.
Podzim 2015 - první pokus o sejmutí stabilizátoru 1016.
Práce na ocasních plochách 1016.
Práce na ocasních plochách 1016.
Výškové práce na stabilizátoru 1016 - téměř kompletní parta "aeroalpinistů", pracujících ve výšce asi 12 metrů.
Výškové práce na stabilizátoru 1016 - téměř kompletní parta "aeroalpinistů", pracujících ve výšce asi 12 metrů.
Zima 2015 - druhý pokus o sejmutí stabilizátoru, tentokrát na 1003. Pracovalo se až do tmy.
Zima 2015 - druhý pokus o sejmutí stabilizátoru, tentokrát na 1003. Pracovalo se až do tmy.
Stabilizátor po dlouhých bojích a více než půlročních přípravách podlehl!
Stabilizátor po dlouhých bojích a více než půlročních přípravách podlehl!
Sundávání stabilizátoru 1016.
Sundávání stabilizátoru 1016.
Stav demontáží začátkem roku 2016 - křídla a stabilizátor jsou dole.
Stav demontáží začátkem roku 2016 - křídla a stabilizátor jsou dole.
Zima 2016. Větru dešti neporučíme, ale sobě jo! Pracuje se i za nepříznivých povětrnostních podmínek. V popředí demontovaná vztlaková klapka, v pozadí křídlo letounu 1003.
Zima 2016. Větru dešti neporučíme, ale sobě jo! Pracuje se i za nepříznivých povětrnostních podmínek. V popředí demontovaná vztlaková klapka, v pozadí křídlo letounu 1003.
Únor 2016 - tým Velkého přeletu děkuje svým startérům, kteří nás naprosto nečekaně "nakopli" k úžasnému letu Startovačem.
Únor 2016 - tým Velkého přeletu děkuje svým startérům, kteří nás naprosto nečekaně "nakopli" k úžasnému letu Startovačem.
Odměny pro podporovatele na Startovači - pálenka "Přeletovica"
Odměny pro podporovatele na Startovači - pálenka "Přeletovica"
Odměny pro podporovatele na Startovači - originální šroub
Odměny pro podporovatele na Startovači - originální šroub
Odměny pro podporovatele na Startovači - trička
Odměny pro podporovatele na Startovači - trička
Odměny pro podporovatele na Startovači - "letenka" pro podporovatele.
Odměny pro podporovatele na Startovači - "letenka" pro podporovatele.
Odměny pro podporovatele na Startovači - dres se jménem dárce
Odměny pro podporovatele na Startovači - dres se jménem dárce
Komiks, jímž komentovali kunovičtí jednotlivé fáze kampaně.
Komiks, jímž komentovali kunovičtí jednotlivé fáze kampaně.
Komiks, jímž komentovali kunovičtí jednotlivé fáze kampaně.
Komiks, jímž komentovali kunovičtí jednotlivé fáze kampaně.
Komiks, jímž komentovali kunovičtí jednotlivé fáze kampaně.
Komiks, jímž komentovali kunovičtí jednotlivé fáze kampaně.
Komiks, jímž komentovali kunovičtí jednotlivé fáze kampaně.
Komiks, jímž komentovali kunovičtí jednotlivé fáze kampaně.

Pozoruhodný příběh záchrany Tu-154 s názvem Velký přelet aneb Stádo slonů uchem jehly dorazil do cíle další kapitoly. Nadšení jeho strůjců nakazilo stovky lidí, ti na stěhování letadla věnovali celkem 1,2 milionu korun. 

Doma nadšence z kunovického leteckého muzea skoro neznají, už více než rok tráví většinu víkendů na kbelském letišti, kde šroubek po šroubku rozebírají letadlo (fotky z rozebírání letounu si prohlédněte ve fotogalerii), jež kromě slavné naganské hokejové reprezentace vozilo prezidenty Havla i Klause, české vojáky do misí i nemocné děti. 

Kampaň v číslech

- 1 335 lidí přispělo
- 1 220 811 Kč se vybralo
- 30 dní kampaň trvala
- 400 154 kč byla požadovaná částka
- 39 hodin byla doba dosažení této částky

Nejúspěšnější crowdfundingové projekty:
1. Trabantem napříč Tichomořím - 2,9 milionu Kč
2. Nakopni Jatka 2,4 milionu Kč
3. DVTV - 2,2 milionu Kč
4. United Islands of Prague - 1,7 milionu Kč
5. Veký přelet - 1,2 milionu Kč

zdroj: iDNES.cz, Lupa.cz, Startovač.cz

Koncem února odstartovali kunovičtí crowdfundingovou kampaň na Startovač.cz. Podmínky byly tvrdé: do třiceti dnů musí projekt shromáždit částku 400 154 korun, jinak konec a krach. Rozebrat se letadlo sice podaří, do Kunovic ho ale nebude jak dostat.

Muzejníci se na kampaň připravovali rok, neponechali nic náhodě. Podařilo se jim svým nadšením nakazit tolik lidí, že obavy z neúspěchu mohli pustit k vodě 39 hodin po startu. Podobně jako nedávno i člen naganského zlatého týmu Jaromír Jágr se vyhoupli na třetí příčku historických tabulek. "Zaznamenali jsme třetí nejrychlejší rozjezd kampaně a dosažení původně stanovené částky," říká Tereza Šírová, mluvčí kunovických. 

To je vyneslo mezi elitní projekty českého crowdfundingu. Svůj obdiv jim poslal ve videovzkazu i nejúspěšnější český crowdfunder a dnes už legendární trabantistický cestovatel Dan Přibáň. "Jste ještě větší cvoci, než my!" vzkázal jim. "Stejně jako Dan, i my jsme tak trochu divnolidi," souhlasí s ním Tereza Šírová. Podpořil je i účastník letecké formule 1, kategorie Master Class Red Bull Air Race Petr Kopfstein


Dan Přibáň zdraví Velký přelet.
Ač splněno, lidé posílali peníze dál. Co s nimi? "Nepropijeme je, nebojte!" vzkázali jim na webu kampaně a vtipnými komiksovými obrázky (vidět je můžete ve fotogalerii článku) komentovali průběh sbírání peněz i nově vyvstavší cíle. "Dosáhli jsme všeho, v co jsme doufali a dokonce mnohem víc," říká šéf projektu Martin Hrabec. Od osmadvacátého dne uvěřili, že se jim podaří sesbírat peníze nejen na přesun, ale i na pojízdné schody a nový lak. Oprávněně - podařilo se to během následujících tří týdnů, počitadlo na webu projektu ukázalo částku 800 tisíc. Do konce zbývaly dva dny, v Kunovicích už mohli chladit šampaňské.

Co za vybrané peníze pořídí

- převoz
- nákup originálních nástupních schodů pro pohodlný přístup do letadla
- vybudování betonového fundamentu (zpevněné plochy) pod letounem
- opravu a konzervaci laku
- zprovoznění palubního audio a video vybavení a osvětlení na palubě
- výrobu obracečů tahu

Jenže... Za poslední dva dny se ukazatel poslaných peněz roztočil stejně rychle jako na začátku a zastavil se až na částce 1 220 811 korun. To z Velkého přeletu udělalo pátý nejúspěšnější česko-slovenský crowdfundingový projekt a nejúspěšnější projekt roku 2016. "Já už ani nevím, jak lidem poděkovat, a jestli se za tohle vůbec dá poděkovat,“ vzkazuje Martin Hrabec, vedoucí Leteckého muzea v Kunovicích a kapitán Velkého přeletu. „Obrovsky nás to nakoplo v naší práci.“ A hlavně, kunovičtí budou moci nechat vyrobit obraceče tahů, které ještě před začátkem demontáží společně s motory odvezli původní majitelé, protože pro ně našli kupce.  

Velký přelet je akcí skupiny nadšenců. "Nikdo z nás na Přeletu nepracuje za peníze, členové posádky mají vlastní zaměstnání či studium a projektu se věnují ve svém volném čase," vysvětluje Tereza Šírová. Na kbelském letišti stojí TU-154 ve dvou vydáních, přesun se zatím týká jen jednoho z nich. 

"Láska k letadlům i to, že tohle tučko je tak zajímavé letadlo, že by byla velká škoda nechat ho skončit ve šrotu," vypočítává důvody zázraku jménem Velký přelet člen týmu Josef Hajchel. Flying Revue bude i nadále u toho. 

Jan Dvořák

Foto & Video: Velký přelet

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Sledujte s námi - Expedice Karibik 2016:

zahlavi_fcb_karibik_2016.jpg

 

 

Flying Revue > Články > Historie letectví > Naganské TU-154 doletělo na rekordní kótu 1,2 milionu korun. Za ně ho opraví a přestěhují
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
  • Naganské TU-154 doletělo na rekordní kótu 1,2 milionu korun. Za ně ho opraví a přestěhují
    Začátek prací na tučkách v prosinci 2014 - demontáž motorů, pro které měl původní majitel kupce, musely se demontovat do 31.12.2014. Na snímku Pepa.
    Začátek prací na tučkách v prosinci 2014 - demontáž motorů, pro které měl původní majitel kupce, musely se demontovat do 31.12.2014. Na snímku Pepa.
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
  • Naganské TU-154 doletělo na rekordní kótu 1,2 milionu korun. Za ně ho opraví a přestěhují
    Začátek prací na tučkách v prosinci 2014 - demontáž motorů, pro které měl původní majitel kupce, musely se demontovat do 31.12.2014. Na snímku Pepa.
    Začátek prací na tučkách v prosinci 2014 - demontáž motorů, pro které měl původní majitel kupce, musely se demontovat do 31.12.2014. Na snímku Pepa.
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 14.11.1930 se stalo...
14.11.1930
První let ikonického britského dopravního stroje Handley Page H.P 42. Stroj s imatrikulací G-AAGX (později pojmenovaný Hannibal) pilotoval Squadron Leader Thomas Harold England.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »