21.12.2014
Rozměrné klenuté plexi, výborný výhled z pilotní kabiny, tradiční lyžový podvozek a nezvykle vysoký nosník s hřídelí nosného rotoru, který si spolehlivě s ničím jiným nespletete. Tak by se stručně dal charakterizovat vzhled vrtulníků americké továrny Robinson. Ani nejnovější typ R 66 není výjimkou a drží se v tomto ohledu osvědčené koncepce.
Když Frank Robinson zakládal společnost nesoucí jeho jméno, jistě netušil, že vytvoří legendární značku v oblasti lehkých vrtulníků. Jeho cesta ke stavbě vlastní konstrukce helikoptér nepostrádá dramatičnost. Když mladý Robinson v roce 1957 získal zaměstnání u firmy Cessna, začal pracovat na projektu lehkého vrtulníku CH-1 Skyhook, který nesklidil příliš velký úspěch. Společnost se poté přeorientovala na letouny s pevným křídlem a Robinson, vyznávající svůj návrh malého, lehkého a levného vrtulníku, proto přešel k firmě Kaman. Zde se bezúspěšně snažil prosadit svůj sen. Poté přešel k Bell Helicopter a posléze ze stejných důvodů k Hughes Helicopters, kde se výrazně podílel na vývoji řady 500. Ani zdejší vedení ale jeho projekty nezaujaly. Rozhodl se proto začít pracovat samostatně a v roce 1973 si zaregistroval společnost Robinson Helicopter Company.
Za největší revoluci u R 66 můžeme považovat pohonnou jednotku. Výrobce zvolil turbohřídelový typ Rolls-Royce RR300, který vychází z osvědčeného a velmi rozšířeného modelu 250-C20. Celkem 167,8 kW je v porovnání s motorem předchozího Robinsonu R 44 o 16 kW méně.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »