4.12.2017
Jako první v Česku a jako jedna z prvních v Evropě získala společnost Czech Airlines Technics (CSAT) od Úřadu pro civilní letectví osvědčení, které pracovníky CSAT opravňuje provádět traťovou údržbu pro nové verze letadel Airbus A320neo a Boeing 737 MAX. Certifikaci a proškolené zaměstnance na letadla, které přichází teprve postupně do provozu v letošním roce, má v Evropě zatím jen několik nezávislých společností.
Airbbus A320neo. Zdroj: Český Aeroholding
Boeing 737 MAX. Zdroj: Český Aeroholding
Proces certifikace trval přibližně jeden rok, samotné školení leteckých mechaniků kolem půl roku. Školení na typ Boeing 737 MAX probíhalo přímo v sídle společnosti Boeing v Seattlu ve Spojených státech amerických. Pro Airbus A320neo pak u schválených evropských výcvikových organizací.
„Jsem rád, že se nám podařilo certifikaci získat jako prvním v České republice a zároveň mezi prvními organizacemi MRO v Evropě. CSAT tak může poskytovat traťovou údržbu všem stávajícím zákazníkům, kteří nové verze letadel provozují, ale můžeme nabídnout své služby i dalším leteckým společnostem, které je do své flotily teprve postupně zařadí,“ uvedl Ivan Pikl, člen představenstva Czech Airlines Technics. „Zároveň budeme usilovat i o osvědčení na těžkou údržbu pro MAX a NEO, abychom mohli i v tomto typu údržby našim zákazníkům v budoucnu nabídnout komplexní služby,“ dodal Pikl.
Každá organizace oprávněná k provádění údržby musí mít vždy vyškolený personál (kvalifikované mechaniky a avioniky pro konkrétní typ letadla), přesně stanovené pozemní vybavení a nářadí, prostory, ve kterých bude údržbu provádět, a přístup k potřebné technické dokumentaci, podle které je údržba prováděna. Po splnění všech těchto požadavků požádala společnost CSAT na Úřadě pro civilní letectví ČR o rozšíření oprávnění na traťovou údržbu na nové verze letadel, které na základě auditu přímo ve společnosti úřad udělil.
Konkrétně se nové osvědčení týká verzí letounů Boeing 737 MAX a Airbus A319/320/321 neo, které používají nové motory společnosti CFM (Snecma-General Electric). U nich došlo také k vylepšení aerodynamických vlastností trupu a křídel letadel a celkově ke snížení hmotnosti vlivem konstrukčních úprav.
Údržba letadel. Zdroj:CSAT
Traťová údržba letadel se provádí pravidelně (např. na denní či týdenní bázi), ale i nepravidelně. Během ní probíhá celková kontrola letadla, doplnění provozních kapalin, odstranění drobných závad a dochází ke kontrole i jednotlivých částí letadla, při které se zhodnotí, zdali je letadlo v pořádku a je způsobilé k dalšímu letu.
Czech Airlines Technics se zaměřuje se na opravy a údržbu letadel a letecké techniky v rámci těžké údržby (base maintenance), traťovy údržby (line maintenance), údržby letadlových celků (components maintenance), podpory provozovatelů (engineering) a údržby letadlových podvozků (landing gear maintenance). Modifikaci Split Scimitar Winglets na letounech Boeing 737NG CSAT realizovala jako první v kontinentální Evropě, provádí úpravy Sharklets na letounech Airbus A320. Loni CSAT provedlo přes 100 zakázek těžké údržby na letadlech typu B737, A320 Family a ATR, většinou na letadlech zahraničních zákazníků. Mezi klienty CSAT patří České aerolinie, Finnair, Transavia Airlines, Germania, Travel Service, KLM Royal Dutch Airlines a NEOS.
-fr-
Zdroj: Český aeroholding, a.s.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »