V Novosibirsku chtějí zrenovovat bombardér Tu-2 z druhé světové války do letuschopného stavu. Byl by jediný na světě

4.11.2019

Tupolev Tu-2. Zdroj: www.nstu.ruTupolev Tu-2. Zdroj: www.nstu.ru
Tupolev Tu-2. Zdroj: www.nstu.ru

Pohled do historie     Dvoumotorový bombardér Tu-2 mnozí považují za jeden z nejlepších letounů druhé světové války. Nyní se ruští inženýři chtějí pokusit vrátit stroj, který trávil penzi ve War Eagles Air Museum ve městě Santa Teresa v Novém Mexiku v USA, na oblohu.

Právě z amerického leteckého muzea v Santa Terese nyní inženýři Státní technické univerzity v Novosibirsku letoun získali a chtějí ho do roku 2022 zrenovovat a obnovit jeho letovou způsobilost. Pokud se jim to podaří, stane se tento exemplář jediným létajícím Tu-2 na světě. 

Tupolev Tu-2

Charakteristika: čtyřmístný střední bombardovací letoun

Pohon: dva hvězdicové pístové motory Švecov AŠ – 82 FN o výkonu 1 380 kW ( 1 850 koní ),

Výzbroj: 2 kanóny ŠVAK ráže 20 mm, 3 kulomety UBT 7,62, resp. 12,7 mm, 3000 kg pum

Osádka: 4 osoby

Rozpětí: 18,86 m

Délka: 13,80 m

Výška: 4,20 m

Vzletová hmotnost: 12 800 kg

Maximální rychlost: 550 km/h

Počáteční stoupavost: 700 m/min

Dostup: 9500 m

Dolet: 2 500 km

Podrobné konkrétní informace k tomuto stroji zatím nejsou známy, podle tvrzení Borise Osjatinského, šéfa nadace Крылатая память победы, která letos v létě letoun pro návrat do Ruska získala, však letoun nebyl v bojích druhé světové války zasažen a ani v pozdějších letech nijak poškozen. „Dosud jsme nestudovali jeho sériová čísla ani jeho přesnou historii. Letadlo bude zcela rozebráno a všechny jeho součásti, každý jeho detail, budou podrobně prověřeny a obnoveny,“ uvedl Osjatinskij.

Zatím se ví, že tento konkrétní Tu-2 do roku 1949 sloužil ve vzdušných silách SSSR, poté ho získalo do výzbroje čínské letectvo. V Číně stroj působil až do 80. let minulého století, přičemž ho zde používali například k rozbíjení ledových blokád na čínských řekách. Právě bombardování nahromaděných ledových ker na jedné ze severočínských řek v roce 1981 bylo podle serveru worldwar2headquarters.com posledním letem tohoto stroje.

Po vyřazení z provozu byl stroj v Číně hangárován až do doby, kdy o něj projevilo zájem muzeum War Eagles Air Museum v Santa Teresa v Novém Mexiku. Zde podle ruských zdrojů zůstal v rozloženém stavu v depozitáři, podle jiných však byl sestaven a předváděn ve statické ukázce. Na internetu jsou dostupné snímky Tu-2 vystaveného v Santa Terese v barvách sovětského i čínského letectva, je tedy pravděpodobné, že muzeum skutečně vystavovalo i stroj, jenž se nyní přesunul do Novosibirska, byť v současnosti na webu muzea stroj figuruje pouze v kamufláži sovětského letectva.

Restaurátorské práce na Státní technické univerzitě v Novosibirsku povede profesor Vladimír Berns s tím, že renovace letounu až do obnovení letové způsobilosti by měla trvat tři roky. Bude-li úsilí jeho týmu úspěšné, stroj se stane jediným letuschopným a létajícím Tu-2 na světě. 

První prototyp Tu-2 byl postaven v roce 1941 pod názvem ANT-58 v Tupolevově konstrukční kanceláři (odtud název ANT – podle iniciál konstruktéra Andreje Nikolajeviče Tupoleva). První let ANT-58 se uskutečnil 29. ledna 1941, celkem bylo v letech 1941 až 1948 vyrobeno 2257 kusů různých verzí. Název Tu-2 letoun získal až v roce 1942.

Původní zadání pro Tupoleva znělo na čtyřmotorový střemhlavý bombardér, po debatě s v té době po stalinistických čistkách vězněným konstruktérem se zadání změnilo na dvoumotorový bombardér, který měl být dostatečně rychlý a přitom účinný. Měl bý schopen nasazení jak pro střemhlavé útoky, tak pro dálkové bombardování i pro shazování torpéd. Do bojů druhé světové války zasáhl po dokončení vývoje ve variantě Tu-2S až v roce 1943, kdy se teprve rozběhla sériová výroba.

Jan Dvořák

Zdroje: www.war-eagles-air-museum.com, www.nstu.ru, aviation21.ru

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Vojenské letectví > V Novosibirsku chtějí zrenovovat bombardér Tu-2 z druhé světové války do letuschopného stavu. Byl by jediný na světě
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »