23.9.2016
Noční oblohu rozčísla dávka z kulometu stíhacího letounu RAF Hawker Hurricane Mk IIc JX-E. Z bombardéru Heinkel 111 s výsostnými znaky velkoněmecké říše vyrazila kouřová stopa, letoun byl odsouzen k zániku. Tu noc Karel Kuttelwascher odeslal na věčnost Heinkely hned tři. Během čtyř minut. Nejúpěšnější československý válečný stíhač by dnes oslavil sto let.
Přezdívali mu Noční jestřáb či Noční bojovník a s 18 potvrzenými sestřely byl nejúspěšnějším československým stíhačem RAF. Vojenští historici mu připisují obvykle ještě dva sestřely letounů Luftwaffe ještě ve službách francouzského letectva v roce 1940 (on sám hovořil až o šesti sestřelech, ale ty nejsou potvrzeny). Každopádně Karel Kuttelwascher byl a je považován za letecké stíhací eso britského královského letectva a ne náhodou je jako jediný Čech dvojnásobným držitelem britského Záslužného leteckého kříže.
Rozhovor s Karlem Kuttelwascherem natočený ve Velké Británii. Zdroj: British Movietone, YouTube
Obzvlášť proslul svými nočními bojovými lety - coby noční přepadový pilot byl považován za nejlepšího v rámci celé RAF. Co se úspěšnosti týče, je uváděn jako šestý nejúspěšnější noční stíhač RAF, ačkoli jeho letoun Hawker Hurricane Mk IIc nebyl na rozdíl od letadel ostatních nejúspěšnějších nočních stíhačů vybaven radarem.
Dnes, 23. září 2016, by se Karel Kuttelwascher dožil sta let. Žel, jeho hrob na území vlasti, za jejíž svobodu ve druhé světové válce na strojích RAF bojoval, nenajdete. Ani on totiž neušel osudu svých českých a slovenských spolubojovníků z RAF v komunistickém Československu. Nepochopitelná neúcta a agrese nastupujícího bolševického režimu vůči pilotům britského královského letectva ho přiměla vrátit se do Británie. V roce 1945 se sice do vlasti nejprve vrátil, ještě před bolševickým "vítězným únorem" ale pochopil, co by ho doma čekalo, a odjel za svou ženou do Anglie. Zde požíval značné úcty a vážnosti. Zemřel poměrně mladý. Jeho život zastavilo selhání srdce 17. srpna 1959 v pouhých 43 letech. Svoji rodinu v Čechách již nikdy neviděl.
Britský dokument o KK The night Reaper. Zdroj: Talentplus, YouTube
Brigádní generál i.m. Karel Miloslav Kuttelwascher pocházel z Vysočiny, narodil se v obci Svatý Kříž na Havlíčkobrodsku přesně před sto lety, 23. září 1916. V rodné obci mu byla k padesátému výročí úmrtí odhalena pamětní deska. Jméno Karla Kuttelwaschera je známo více v Británii než u nás a budiž ke cti autorů mapového serveru Mapy.cz, že u popisu obce uvádějí, že se jedná o "...rodiště vynikajícího čs. stíhače v britských službách za 2. světové války Karla Kuttelwaschera".
V 17 letech Kuttelwascher vstoupil do čs. letectva, po absolvování pilotní školy byl přiřazen ke 32. stíhací letce v Hradci Králové. Po německé okupaci 15. března 1939 uprchl přes Polsko do Francie, kde nejprve sloužil u Cizinecké legie, polséze byl v Charters přeškolen na francouzská letadla. Po napadení Francie Německem sloužil od května 1940 u letky GC III/3. U ní létal na letounech Morane Saulnier MS.406 a Dewoitine D.520, prameny uvádějí 2 sestřely. Následná porážka Francie znamenala jediné - rychle se přesunout lodí do Velké Británie a tady pokračovat v boji proti Německu.
Karel Kuttelwascher sestřelil tři Heinkely He 111. Vizualiziace vyrobená v rámci počítačové hry Wings of Prey. Zdroj: 313 Paegas, YouTube
V srpnu vstoupil do RAF a po přeškolení na britské letouny byl v říjnu 1940 zařazen k 1. stíhací peruti. V jejích řadách sestřelil 8. dubna 1941 svůj první nepřátelský letoun, Messerschmitt Bf 109. V dubnu 1942 Karla Kuttelwaschera velení zapojilo do nočních bojových akcí Night Intruder nad Francií. Kuttelwascher létal na stroji Hawker Hurricane Mk IIc JX-E, který byl vybaven přídavnými nádržemi, jež mu umožňovaly letět až 3,5 hodiny. Na druhou stranu, letadlo nebylo vybaveno radarem a noční let s ním kladl značné nároky na zrak pilotů a vyžadoval výbornou navigaci.
Právě noční mise českému pilotovi, jemuž přátelé přezdívali Kutt, přinesla největší bojové úspěchy - mimo jiné i shora citovaný trojnásobný sestřel Heinkelů He 111 během jednoho bojového letu v noci ze 4. na 5. května 1942. To se žádnému jinému pilotovi RAF nepodařilo.
Od července 1942 sloužil u 23. stíhací perutě na stroji de Havilland Mosquito. S nepřítelem už se pak nestřetl. Nejprve byl na podzim 1942 přidělen na štáb do Inspektorátu čsl letectva v Londýně, následně v létě 1943 odjel na půlroční misi do USA a Kanady. Konec války ho zastihl jako příslušníka nebojové jednotky No. 32 Maintenance Unit.
Karel Kuttelwascherm je pětinásobným nositelem Československého válečného kříže, jako jediný Čech je dvojnásobným držitelem britského Záslužného leteckého kříže Distinguished Flying Cross se stuhou, dostal také francouzský válečný kříž – Croix de guerre.
V roce 1942 se oženil s Ruby Thomasovou a měl s ní tři děti. V srpnu 1945 se vrátil do republiky a jak už víme, aby se ještě před Únorem vrátil do Anglie, kde sloužil jako civilní pilot a 14 let po skončení války, o jejíž vítězný konec pro Československo se významnou měrou zasloužil, v srpnu 1959 na dovolené v Cornwallu po dvojnásobném infarktu zemřel. Jeho hrob leží v Uxbridge u Londýna.
Dne 8. května 2000 byl in memoriam povýšen do hodnosti brigádního generála. Z pera jeho zetě Roger Darlingtona vzešla biografie s názvem Noční jestřáb, která vyšla v roce 1993 i v Česku.
V současné době poslanci Parlamentu ČR hodlají prezidentu republiky navrhnout, aby Karlu Kuttelwascherovi udělil nejvyšší státní vyznámení, Řád bílého lva in memoriam.
U příležitosti 100. výročí narození Karla Miloslava Kuttelwaschera, proběhne dnes (23. 9. 2016) v jeho rodišti slavnostní pietní akt. Pozvánka.
20 sestřelů Karla Kuttelwaschera (včetně poškozených letadel a nepotvrzených sestřelů; zdroj Czech Spitfire Club)
Sestřel č. | Datum a čas | Letoun | Status | Místo | Střelba | Kuttův letoun |
1 | 19. 5. 1940, 10:40 | He-111 | zničený (ve spol.) | Estrées | MS.406C.1 | |
x | 6. 6. 1940 | Bf-109 | pravděpodobně zničený | Albert | D.520C.1 | |
2 | 16. 6. 1940, 14:00 | Hs-126 | zničený (ve spol.) | Auxerre | D.520C.1 | |
x | 2. 2. 1941 | Bf-109 | pravděpodobně zničený | Boulogne | Hurricane Mk. I | |
3 | 8. 4. 1941, 09:25 | Bf-109 | zničený | u mysu Gris Nez | dvě krátké dávky pod 30 m | Hurricane Mk. IIa |
4 | 21. 5. 1941, 17:45 | Bf-109 | zničený | mezi Calais a Dunkerque | dvě dlouhé dávky ze 100 m (650 ran) | Hurricane Mk. IIb |
5 | 27. 6. 1941, 21:50 | Bf-109 | zničený | Le Touquet | dvě třísek. dávky ze 75 m | Hurricane Mk. IIb |
6 | 1. 4. 1942, 23:45 | Ju-88 | zničený | Melun | dvě krátké dávky ze 100 m | Hurricane Mk. IIc |
x | 1. 4. 1942, 23:45 | Ju-88 | poškozený | Melun | Hurricane Mk. IIc | |
7 | 17. 4. 1942, 00:15 | Do-217 | zničený | St. André | dvě krátké dávky z 280 m (140 ran) | Hurricane Mk. IIc |
8 | 27. 4. 1942, 02:15 | Do-217 | zničený | Rouen-Boos | jedna čtyřsek. dávka z 90 m | Hurricane Mk. IIc |
x | 27. 4. 1942, 02:15 | Ju-88 | poškozený | Rouen-Boos | Hurricane Mk. IIc | |
9 | 1. 5. 1942, 01:20 | Do-217 | zničený | Rennes | tři krátké dávky ze 150 m | Hurricane Mk. IIc |
10 | 1. 5. 1942, 01:40 | He-111 | zničený | pobřeží u Dinardu | série dvousek. dávek ze 150 m | Hurricane Mk. IIc |
11 | 5. 5. 1942, 01:20 | He-111 | zničený | St. André | jedna dvousek. dávka z 90 m | Hurricane Mk. IIc |
12 | 5. 5. 1942, 01:20 | He-111 | zničený | St. André | jedna 1 s dávka | Hurricane Mk. IIc |
13 | 5. 5. 1942, 01:20 | He-111 | zničený | St. André | jedna 2 s dávka | Hurricane Mk. IIc |
14 | 3. 6. 1942, 03:25 | Do-217 | zničený | Dunkerque | 2 s a 1 s dávka (140 ran) | Hurricane Mk. IIc |
15 | 4. 6. 1942, 03:15 | He-111 | zničený | St. André | dvě 2 s dávky | Hurricane Mk. IIc |
x | 4. 6. 1942, 03:15 | Do-217 | poškozený | St. André | Hurricane Mk. IIc | |
16 | 4. 6. 1942, 03:15 | Do-217 | zničený | St. André | jedna dávka ze 180 m | Hurricane Mk. IIc |
17 | 22. 6. 1942, 02:10 | Ju-88 | zničený | St. André | jedna 2 s dávka z 90 m | Hurricane Mk. IIc |
x | 22. 6. 1942, 02:10 | Ju-88 | poškozený | St. André | Hurricane Mk. IIc | |
18 | 29. 6. 1942, 03:20 | Do-217 | zničený | u Tréviéres | 0,5 s a 2 s dávka | Hurricane Mk. IIc |
19 | 2. 7. 1942, 03:25 | Do-217 | zničený | u Dinardu | jedna dávka | Hurricane Mk. IIc |
x | 2. 7. 1942, 03:25 | Do-217 | poškozený | u Dinardu | Hurricane Mk. IIc | |
20 | 2. 7. 1942, 03:40 | Do-217 | zničený | u Dinardu | dvě dávky | Hurricane Mk. IIc |
Jan Dvořák
Zdroj: Czech Spitfire Club, Wikipedia.com, CS-Letci.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »