Vírník Gyromotion získal patent na pohon pro jízdu po silnici, takže může do sériové výroby

28.9.2018

Vírník Gyromotion Cavalon.Vírník Gyromotion Cavalon.
Vírník Gyromotion Cavalon.
Vírník Gyromotion Cavalon.Vírník Gyromotion Cavalon.
Vírník Gyromotion Cavalon.
Vírník Gyromotion Cavalon.Vírník Gyromotion Cavalon.
Vírník Gyromotion Cavalon.
Vírník Gyromotion Cavalon z čelního pohledu se zafixovaným rotorem, tedy připraven pro jízdu na pozemní komunikaci.Vírník Gyromotion Cavalon z čelního pohledu se zafixovaným rotorem, tedy připraven pro jízdu na pozemní komunikaci.
Vírník Gyromotion Cavalon z čelního pohledu se zafixovaným rotorem, tedy připraven pro jízdu na pozemní komunikaci.
Vírník Gyromotion Cavalon, detail příďového podvozku. Vírník Gyromotion Cavalon, detail příďového podvozku.
Vírník Gyromotion Cavalon, detail příďového podvozku.
Ve vzduchu 165 km/h, na zemi 40 km/h - to jsou rychlostní maxima Gyromotionu. Po silnici dokáže jet i rychleji, kvůli bezpečnosti je ale rychlost omezena na 40 km/h.
Ve vzduchu 165 km/h, na zemi 40 km/h - to jsou rychlostní maxima Gyromotionu. Po silnici dokáže jet i rychleji, kvůli bezpečnosti je ale rychlost omezena na 40 km/h.

Vírník Gyromotion - patent        Vírník, který umí a smí jak létat, tak jezdit po pozemních komunikacích, představila přerovská společnost AGN Systems pod názvem na veletrhu Aero 2017, tedy před více než rokem. Nyní však přerovští získali na technologii pohonu při jízdě po zemi patent od českého Úřadu průmyslového vlastnictví a Gyromotion může jít do sériové výroby.

Stroj, s nímž jsme absolvovali loni v květnu společně s jeho duchovním otcem Pavlem Březinou let do rakouského Stockerau (a tam jízdu po městě), byl sice homologovaný, leč přece jen prototyp. První. "Nyní máme vyroben další s už téměř finálním uspořádáním pohonu a příslušenství," uvedl Březina pro Flying Revue. Právě pohon pro pohyb na silnici je předmětem výše zmíněného patentu. "Přesně to zní: Systém elektropohonu vírníku a je to důkaz o tom, jak i úřední obálka může někdy člověku udělat velkou radost," dodává. 

  Zoom gallery  Zoom gallery

Jednoduše řečeno, patentový úřad udělil pod číslem 307406 patent na technologii, kterou v AGN Systems pro pohon vírníku po silnici vymysleli. GyroMotion se od běžného vírníku totiž liší tím, že má za koly vestavěný elektromotor, jenž stroj pohání při pohybu po zemi (pro dopředný pohyb vzduchem využívá tlačnou vrtuli). 

Elektromotory pro pohon Gyromotionu po silnici jsou integrované za oběma koly hlavního podvozku a jsou zcela zakrytované. Zoom gallery
Elektromotory pro pohon Gyromotionu po silnici jsou integrované za oběma koly hlavního podvozku a jsou zcela zakrytované.

Získání patentu obnášelo tři roky úsilí a příprav. "Zahrnuje to přípravu celého projektu, výrobu prvního prototypu a zároveň práci na patentu," upřesňuje Pavel Březina. Patent je platný ve 140 zemích světa. "Později bude potřeba dodělat národní patenty zemích, kde budeme chtít kompletní ochranu," dodává.  

Motivací pro vznik silniční verze vírníku byla Pavlu Březinovi byl fakt, že vírník nepotřebuje k přistání a vzletu letiště a dokáže přistát na jakékoli zpevněné ploše, třeba na louce nebo polní cestě.

"Odtud pak potřebuje dojet třeba k benzínové pumpě nebo na místo přenocování," vysvětluje. Možnost kombinovat let a jízdu po zemi pak potenciál tohoto letadla opět povyšuje. 

Díky udělení patentu se nyní může ve spolupráci s německým partnerem Autogyro rozběhnout sériová výroba Gyromotionů. Sériové stroje mají vše včetně světel a baterií zabudováno přímo v jednotlivých komponentech, elektromotory budou umístěny na obou kolech hlavního podvozku a budou kompletně zakrytované.

Pavel Březina.Zoom gallery
Pavel Březina.

Momentálně je ve výrobě první série. "Je to pětikusová série určená pro český a německý trh," uvedl pro Flying Revue Březina. V Německu bude probíhat prvovýroba a montáž pro zahraničí, v Česku se budou kompletovat stroje pro český a slovenský trh. "Nyní jsme koupili patnáct kitů, takže od příštího roku budeme nabízet prvních 15 nových Gyromotionů Calidus a Cavalon," dodává. 

Od představení Gyromotionu na Aeru 2017 se postupně objevili první zájemci, další průlom nastal po zářijovém setkání se zástupci saské vlády a německých certifikačních autorit na Aviation Day 2018 v Hildesheimu. Nyní už dealeři v Autogyro evidují zájemce jak z Evropy, tak z USA. 

"Než se sériová výroba rozběhne skutečně naplno a podle mých představ, ještě to chvíli potrvá a bude to vyžadovat i dost investic. Ale to hlavní je dokončeno a mám radost, ze se tento zpočátku zpochybňovaný projekt ujal a že přes řadu překážek bude znamenat hodně pro rozvoj firmy a vírníkového létání obecně," říká na závěr Pavel Březina. 

Jan Dvořák

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Vírník Gyromotion získal patent na pohon pro jízdu po silnici, takže může do sériové výroby
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.11.1916 se stalo...
23.11.1916
V jednom z nejznámějších leteckých soubojů první světové války bylo Manfredem von Richthofenem sestřeleno britské stíhací "eso" Lanoe Hawker, VC.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »