28.9.2018
Vírník Gyromotion - patent Vírník, který umí a smí jak létat, tak jezdit po pozemních komunikacích, představila přerovská společnost AGN Systems pod názvem na veletrhu Aero 2017, tedy před více než rokem. Nyní však přerovští získali na technologii pohonu při jízdě po zemi patent od českého Úřadu průmyslového vlastnictví a Gyromotion může jít do sériové výroby.
Stroj, s nímž jsme absolvovali loni v květnu společně s jeho duchovním otcem Pavlem Březinou let do rakouského Stockerau (a tam jízdu po městě), byl sice homologovaný, leč přece jen prototyp. První. "Nyní máme vyroben další s už téměř finálním uspořádáním pohonu a příslušenství," uvedl Březina pro Flying Revue. Právě pohon pro pohyb na silnici je předmětem výše zmíněného patentu. "Přesně to zní: Systém elektropohonu vírníku a je to důkaz o tom, jak i úřední obálka může někdy člověku udělat velkou radost," dodává.
Jednoduše řečeno, patentový úřad udělil pod číslem 307406 patent na technologii, kterou v AGN Systems pro pohon vírníku po silnici vymysleli. GyroMotion se od běžného vírníku totiž liší tím, že má za koly vestavěný elektromotor, jenž stroj pohání při pohybu po zemi (pro dopředný pohyb vzduchem využívá tlačnou vrtuli).
Elektromotory pro pohon Gyromotionu po silnici jsou integrované za oběma koly hlavního podvozku a jsou zcela zakrytované.
Získání patentu obnášelo tři roky úsilí a příprav. "Zahrnuje to přípravu celého projektu, výrobu prvního prototypu a zároveň práci na patentu," upřesňuje Pavel Březina. Patent je platný ve 140 zemích světa. "Později bude potřeba dodělat národní patenty zemích, kde budeme chtít kompletní ochranu," dodává.
Motivací pro vznik silniční verze vírníku byla Pavlu Březinovi byl fakt, že vírník nepotřebuje k přistání a vzletu letiště a dokáže přistát na jakékoli zpevněné ploše, třeba na louce nebo polní cestě.
"Odtud pak potřebuje dojet třeba k benzínové pumpě nebo na místo přenocování," vysvětluje. Možnost kombinovat let a jízdu po zemi pak potenciál tohoto letadla opět povyšuje.
Díky udělení patentu se nyní může ve spolupráci s německým partnerem Autogyro rozběhnout sériová výroba Gyromotionů. Sériové stroje mají vše včetně světel a baterií zabudováno přímo v jednotlivých komponentech, elektromotory budou umístěny na obou kolech hlavního podvozku a budou kompletně zakrytované.
Momentálně je ve výrobě první série. "Je to pětikusová série určená pro český a německý trh," uvedl pro Flying Revue Březina. V Německu bude probíhat prvovýroba a montáž pro zahraničí, v Česku se budou kompletovat stroje pro český a slovenský trh. "Nyní jsme koupili patnáct kitů, takže od příštího roku budeme nabízet prvních 15 nových Gyromotionů Calidus a Cavalon," dodává.
Od představení Gyromotionu na Aeru 2017 se postupně objevili první zájemci, další průlom nastal po zářijovém setkání se zástupci saské vlády a německých certifikačních autorit na Aviation Day 2018 v Hildesheimu. Nyní už dealeři v Autogyro evidují zájemce jak z Evropy, tak z USA.
"Než se sériová výroba rozběhne skutečně naplno a podle mých představ, ještě to chvíli potrvá a bude to vyžadovat i dost investic. Ale to hlavní je dokončeno a mám radost, ze se tento zpočátku zpochybňovaný projekt ujal a že přes řadu překážek bude znamenat hodně pro rozvoj firmy a vírníkového létání obecně," říká na závěr Pavel Březina.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »