29.7.2023
Clayde Dornier
Německý konstruktér vystudoval v Mnichově technickou univerzitu. V roce 1910 nastoupil do firmy Zeppelin ve Friedrichshafenu. Zde se stal v krátké době poradcem samotného Zeppelina. V roce 1914 se osamostatnil a po skončení první světové války se přesunul do Itálie. V té době platil v německu zákaz výroby letadel. V Itálii vznik úspěšný hydroplán Wal a po něm i obří Dornier X. Poté, co převzali moc nacisté, začala firma Dornier vyrábět vojenská letadla. Byl to bombardovací letoun Dornier 17 a po něm Dornier 217. Připravoval se rovněž netradiční letoun Dornier 335, který však již do bojů nezasáhl. V sedmdesátých letech vznikl ve spolupráci s firmou Dasssault cvičný letoun Alpha Jet.
Clayde Dornier a Henry Farman
Henry Farman
Francouzský průkopník letectví byl původně automobilový závodník. Jeho letecké začátky odstartovala koupě letounu, který postavil jiný konstruktér-Voisin. Na tomto letounu uskutečnil na jaře 1908 první let v Evropě s pasažérem. Následovala stavba letadla vlastní konstrukce, která byla velmi zdařilá a o letoun byl velký zájem. V roce 1912 založil s bratrem letecký podnik. Během války vyráběla továrna typy F.16 a F.20 pro spojenecké armády. Před ukončení války byl připraven typ Farman F.60 Goliath, který pak byl přestavěn na dopravní letoun. Tento typ zahájil na jaře 1920 provoz první mezistátní letecké linky mezi Paříži a Londýnem.
Autor: Vítězslav Klímek
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »