21.12.2014
Letadla českých výrobců spadající pod kategorie LSA většinou dobře známe. Podívejme se, jak stroj pro tuto kategorii pojal dnes největší výrobce stavebnic letadel v USA, společnost Van´s.
Zkratka RV vanglictine obvykle znamená „Recreational Vehicle =
rekreacní vozidlo“, nicméne v tomto prípade jde o zkratku
jména Richarda Van- Grunsvena, zakladatele jednoho znejvetších
svetových výrobcu stavebnic (kit) amatérských letadel rmy
Van’s Aircraft (Vansova letadla). Richard, který je obvykle
znám jako „Dick“ nebo „Van“, postavil první letadlo se svými
iniciálami RV-1 vroce 1965, vroce 1973 založil
vOregonu
rmu Van’s Aircraft Inc. a zacal prodávat stavebnice svého
letadla RV-3. Dnes má Van’s Aircraft v nabídce devet
typu letadel, sídlí na letišti Aurora v Oregonu, zamestnává
70 lidí a rocne dodává 600–650 stavebnic. Je nutné podotknout,
že za stavebnici se považuje již zadní část trupu, které se
přiděluje sériové číslo. Zajímavostí je, že 25–40 % zákazníků není
z USA, což pomohlo firmě zmírnit následky nedávné krize
v USA. Dnes létá ve více než 26 zemích světa celkem přes
6000 letadel RV, přičemž nejpopulárnější je RV-6.
Zakladatel a majitel Richard Van Grunsven dodnes létá do práce svým RV-4 nebo RV-10, tedy pokud neplachtí se svým elektrickým kluzákem Antares…
Když byla v roce 2005 publikována pravidla LSA (Light Sport Aircraft – lehká sportovní letadla), zareagovali překvapivě jako první evropští (a zejména čeští) výrobci, kteří uchvátili až 65 procent amerického trhu továrně vyrobených LSA. Dva hlavní představitelé amerických výrobců stavebnic, firmy Van’s Aircraft a Rans, zareagovali až v roce 2006, kdy v Oshkoshi představili prototypy svých letadel pro kategorii LSA – RV-12 a S-19. Dnes je možné konstatovat, že z této americké LSA soutěže vyšel lépe Van’s se svým typem RV-12, kterého je dnes v rejstříku FAA registrováno 136 (zatímco S-19 je jen 6).
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »