21.12.2014
Každý pilot by měl jednou za čas usednout do Piperu J-3 Cub. Usednout do něj za voňavého jarního nebo letního podvečera a odpoutat se od země s otevřenými dveřmi kabiny. Jen tak se chvíli potulovat nízko nad krajinou a připomenout si, o čem to létání vlastně je.
Piper Cub je aviatický fenomén. Pokud byste tomu snad nevěřili, stačí si uvědomit, že od roku 1937, kdy začala společnost Piper vyrábět model J-3, byl typ v podobě posledního z následovníků, typu PA-18 Super Cub, ve výrobě až do roku 1994, byť s přestávkami. I když už dnes dávno neplní úlohu základního cvičného stroje, stále je vyhledávaným aeroplánem. Piloti brousí po starých hangárech, stodolách a přístřešcích a hledají staré dobré J-3, které pak za často nemalých nákladů a úsilí přivádějí zpět na oblohu. Firmy vyrábějící náhradní díly vám dnes dodají v podstatě cokoliv, takže pokud byste chtěli, můžete si Cuba postavit téměř od nuly. Ale to by tak nějak nebylo úplně ono.
Historie Cubu začíná mnohem dříve než v roce 1937. Jeho příběh odstartoval v roce 1927, když Gordon Taylor a C. Gilbert založili společnost Taylor Brothers Aircraft Corporation a začali vyrábět malý dvoumístný hornoplošník Chummy. V září roku 1930 vznikl u stejné firmy typ Taylor E-2, dvoumístný hornoplošník s otevřeným tandemovým kokpitem a slaboučkým motorem Brownbach Tiger Kitten o výkonu pouhých 20 hp. Ten byl ostatně příčinou totálního neúspěchu původního E-2, neboť ten se s ním vznesl do pouhých dvou metrů nad zem. Není divu, že společnost brzy zbankrotovala. V roce 1931 zakoupil William T. Piper aktiva zaniklé společnosti za pouhých 761 dolarů a Gordona Taylora angažoval jako prezidenta společnosti. Brzy poté vzlétl nový vylepšený model E-2 vybavený motorem Continental A-40 o výkonu 37 hp, který dostal jako první model jméno Cub. Ve výrobě se typ v různých verzích udržel až do roku 1935. V roce 1936 se na scéně objevil typ J-2 zkonstruovaný Walterem Jamoneauem. Dodnes se vedou spory o to, zda „J“ v názvu bylo odvozeno od konstruktérova příjmení, nebo zda šlo o prosté pokračování v písmenné řadě „E“, „F“, „G“ atd., započaté Taylorem. Jednalo se v podstatě o překonstruovaný model E-2, přičemž úpravy zahrnovaly zaoblené konce křídel, nový tvar ocasních ploch a další dílčí změny. Brzy nato se Taylorovy a Piperovy cesty rozešly.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »