21.12.2014
Pilatus PC-6, familiárně nazývaný všude na světě prostě „Porter“, je dnes skutečnou leteckou legendou. Jeho unikátní vlastnosti STOL, univerzálnost a spolehlivost z něj činí stroj úspěšně používaný v těch nejhorších možných podmínkách.
Vlastně bych snad ani tento „pilot report“ neměl psát. V kokpitu jiného výrobku od Pilatuse, stejně skvělého PC-12, jsem strávil tolik času, že tohle letadlo ve mně společně s hodinkami od Breitlinga na levé ruce a „švýcarákem“ od Victorinoxu v kapse overalu i přes všechen americký patriotismus zanechalo vroucí lásku ke všemu švýcarskému. A asi bych měl přidat ještě sýr a čokoládu. Zkrátka důvod pro občasný pobyt v zemi pod Alpami se vždycky najde. Takže možná budu zaujatý. Ale vem to čert!
Pokud je na výrobcích společnosti Pilatus něco zajímavého, pak je to možná jejich schopnost přijít s v základu velmi zdravou koncepcí letadla, kterou pak následně opečovávají a postupně ladí téměř až k naprosté dokonalosti. Na druhou stranu, ne že by nedokázali také šlápnout vedle. Doporučuji vygooglit třeba jejich dvoumotorový PC-8 Twin Porter. První let stroje, známého dnes pod označením „Porter“, se odehrál 4. května roku 1959. Šlo však ještě o letoun poháněný pístovým motorem Lycoming GSO-480-B1A6 o výkonu 254 kW. I tak ale bylo zřejmé, že se zrodilo letadlo výjimečných kvalit, o čemž se brzy mohl přesvědčit celý svět. Prototyp s registrací HB-FAN a sériovým číslem 337 byl zařazen do švýcarské himálajské expedice na Dhaulágirí a během operací v Himálajích dosáhl světového rekordu v přistání v největší nadmořské výšce. 5. května 1960 však došlo při přistání na ledovci ve výšce 5200 metrů k havárii a poškozený Porter byl ponechán na místě, kde jeho pozůstatky leží ostatně dodnes.
Bylo zřejmé, že vynikající drak letounu by si zasloužil podstatně výkonnější pohonnou jednotku, kterážto myšlenka vedla ke slepé uličce dvoumotorového výše zmíněného Twin Porteru. Nicméně řešení se našlo brzy, neboť Pilatus v té době usilovně pracoval na cvičném PC-7 poháněném turbovrtulovým motorem. Ke geniální myšlence zkusit nainstalovat turboprop i do draku PC-6 nebylo daleko, a tak se zrodil Turbo-Porter, jehož první prototyp se dostal do vzduchu v roce 1961. O letoun projevila zájem i americká armáda a poté jich bylo nakonec patnáct kusů vyrobeno u společnosti Fairchild Hiller pod označením Fairchild AU-23 Peacemaker, později byly předány thajskému letectvu.
Celý článek vyšel v Flying Revue - Červenec – srpen 2013.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »