21.12.2014
Řada průmyslových odvětví se postupně stala jen a jen byznysem. Naštěstí tomu tak ve výrobě letadel ještě všude není. Situace je jiná především u společností, které jsou stále svázány se svými zakladateli. Tak jako je například italský Tecnam svázán se jménem rodiny Pascalových.
Představte si horký italský večer koncem třicátých let a téměř opuštěné náměstí, utápějící se pomalu do tmy. Není zas tak úplně opuštěné, po chodnících se procházejí lidé kráčející do blízké kavárny, nebo někam jinam. A pak tam jsou dva kluci, kteří mají před sebou jeden z nejdůležitějších večerů svého života. Potají a po nocích, aby to doma pokud možno nikdo nevěděl, postavili podle vlastního plánu model letadla poháněný gumovým svazkem. Rozlehlé náměstí si vybrali za místo prvního letu a teď právě opatrně natáčejí gumový svazek. Ještě pár otoček … a pak to přijde. Vrtule se roztočí, model postavený na zem se kodrcavě rozjíždí a vzápětí je ve vzduchu. Rozvážným tempem dvakrát obkrouží náměstí a přitahuje zákonitě pozornost všech, kteří jsou v dohledu. Pak se snese k zemi a ladně přistane. Z balkónů se ozve potlesk a slova povzbuzení. „Bravo, ještě jednou!“ Malé kluky nemusí dlouho povzbuzovat. Za chvíli je svazek znovu natočen a celé divadlo se opakuje ještě jednou. Tentokrát však model přistává daleko od kluků u hloučku zevlujícího kolem blízké hospody. Někdo ze skupiny, možná opilý, nedokáže nic jiného než do modelu kopnout. Model se s křupnutím láme vejpůl a dotyčný má co dělat, aby nedostal od ostatních lidí na náměstí „nakládačku“. Křídla modelu se možná toho večera zlomila, ale ta, která právě narostla oběma bratrům, nikoliv. Ponesou je celým zbytkem života, který zasvětí stavbě toho nejkrásnějšího, co znají – letadel. Jmenují se Giovanni a Luigi Pascalovi.
Začátek skutečné historie letadel bratrů Pascalových, která dnes žije v podobě úspěšné společnosti Tecnam, je svázán s nelehkým poválečným obdobím. Zatímco se oba bratři vrhli do studií, v garáži jejich neapolského domu vznikal jejich první amatérský letoun. Kromě bídy a složité situace mohla poválečná Itálie nabídnout naštěstí i jiné věci, například skládky vyřazeného amerického armádního materiálu, který byl nabízen za velmi nízké ceny. Právě tímto způsobem získali oba bratři svůj první letecký motor, když se jim podařilo složit ze čtyř vyřazených jeden dobře funkční Lycoming, původně pohánějící pozorovací Piper. Letoun, který bratři pojmenovali P. 48 Astore (Jestřáb) podle počátečního písmene svého příjmení a roku, kdy projekt započali, byl hotov v létě roku 1950. Problém však nastal v tom, že ho nikdo nechtěl zalétat.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »