28.1.2019
Městská vzdušná mobilita Ani Boeing se nevyhýbá vznikajícímu segmentu městské vzdušné mobility. Podobně jako Bell, Airbus či rozličné start-upy přišel s modelem malého letounu s kolmým startem, který by v budoucnu mohl sloužit pro městskou a příměstskou přepravu vzduchem.
Minulý týden Boeing oznámil, že prototyp jejich stroje poprvé úspěšně vzlétl. Zatím konstruktéři Boeingu testovali v Manassasu ve Virginii pouze fázi vzletu, stroj po krátkém setrvání ve výšce několik metrů nad zemí také úspěšně přistál. Testy dopředného pohybu jsou zatím teprve ve výhledu. Cílem Boeingu je dosáhnout plně autonomního letu včetně vzletu a přistání.
První vzlet autonomního letounu VTOL od Boeingu. Zdroj: Boeing YouTube Channel
Prototyp letounu měří 9,14 metru na délku, široký je 8,53 metru. Do pohybu vzhůru ho uvádí systém osmi vrtulových elektromotorů, dolet Boeing odhaduje na cca 80 km. V zadní části je stroj vybaven vrtulí pro dopředný pohyb, vztlak budou zajišťovat křídla jako u klasického letadla, nechybí ani výškové kormidlo na vodorovné ocasní ploše na zádi letounu. Rozpětí křídel podle nákresu odpovídá údaji o šířce - Boeing rozpětí výslovně zatím neuvedl.
Nákres bezpilotního letounu Boeingu. Zdroj: Boeing.com
"Takhle vypadá revoluce," řekl John Langford, prezident a generální ředitel společnosti Aurora Flight Sciences, která pro Boeing letoun vyvíjí. Podle něj je tento a podobné letouny umožní "klidnou, čistou a bezpečnou městskou vzdušnou mobilitu."
Steve Nordlund, viceprezident a generální ředitel společnosti Boeing NeXt k tomu dodává: "Boeing byl u zrodu leteckého průmyslu, nyní je u toho, když se začíná psát další kapitola letectví."
Teď musí Boeing dořešit technologii přechodové fáze mezi vertikálním a dopředným letovým režimem. Kdy to bude, zatím není zřejmé, ale hovoří se o letošním roce. Kromě prototypu určeného pro přepravu osob Boeing vyvíjí i nákladní verzi, která by měl být s to přepravit na krátké vzdálenosti až 225 kg nákladu.
-fr-
Zdroj: Aerotime.aero
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »