11.2.2019
IATA Začátek nového roku, včetně toho čínského, který začal minulý týden, je zároveň příležitostí ohlédnout se za rokem minulým. Ten byl z pohledu leteckých společností sdružených v asociaci IATA opět rekordní. Leteckou přepravu během roku využilo takřka 4,5 miliardy leteckých cestujících. Pro Flying Revue přímo z ženevské centrály IATA referuje Roman Orlík.
4,343 miliardy leteckých cestujících nastoupilo během loňského roku do letadla, aby se s ním přepravilo z bodu A do bodu B. To je o čtvrt miliardy více než v roce 2017, kdy tento údaj byl 4,093 miliardy. Trend vykazuje v posledních letech růst pravidelně - v roce 2016 využilo služby některého z dopravců 3,8 miliardy leteckých cestujících. Ukazatel Revenue passenger kilometers (RPK), který zjednodušeně ukazuje poptávku po přepravě, se meziročně zvýšil o velmi slušných 6,5 %. I přes malé zpomalení trendu je to opět velmi dobrý výsledek a jedná se o další rok, kdy letecké společnosti vymazávají ztráty po recesi, jež začala v roce 2007.
Další ukazatele, které odborníci sledují, rovněž vykázaly pozitivní růst: nabízená kapacita (ASK) rostla o 6,1 % a index využitelnosti sedačkové capacity - Seat load factor (SLF) - poskočil na rekordní hodnotu 81,9 %. Na grafu můžete vidět vývoj SLF od roku 1945 - s tím, že nejnižší hodnotu 52,1 zaznamenali statistici v roce 1971.
Když se podíváme na jednotlivé regiony, vidíme, že region Asie a Tichomoří rostl nejrychleji, v oblasti Středního Východu a v Evropě dochází ke zpomalení, zejména kvůli obavám z Brexitu, nákladům na palivo, rostoucímu protekcionismu a s ním spojenými náklady. Zpomalení čínské ekonomiky je pak de facto globální problém.
I tak lze ale říci, že letecký sektor zažívá jedno z nejlepších období z pohledu profitability a nic nenasvědčuje tomu, že by tohle období nemělo v roce 2019 pokračovat. A to i přesto, že nejistota a volatilita v politice a na finančních trzích mohou signalizovat blížící se recesi.
Prognóza IATA na toto období nám ostatně dává za pravdu: očekáváme 6% růst RPK, stabilizaci ziskových marží a ROC (return on capital) ve výši 8,6 %. V neposlední řadě se pak bude dále zvyšovat nabídka služeb, nových spojení a benefitů pro cestující a firmy.
Na tuto oblast se ve svém příspěvku zaměřím příště.
Úspěšný vstup do nového roku přeje ze Ženevy Roman Orlík
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »