25.11.2021
Na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, ve dnech 8-12. listopadu, byl představen prototyp letounu STOL Cruiser, vyvíjený ve spolupráci firmy Direct Fly s.r.o. (výrobce UL letadel ALTO) a ČVUT (České vysoké učení technické v Praze).
Vývoj letounu byl spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu EPSILON.
Tento celokovový hornoplošník, polo-skořepinové konstrukce, má samonosné křídlo, klasické ocasní plochy a ostruhový podvozek. Už samotný název STOL (short take-off and landing), dává tušit předurčení tohoto letounu. Ano, je to především jeho využití při létání na krátkých, a v případě použití i bantamových kol, na drsnějších plochách.
Celkově konstrukce letadla vypadá velice robustně a na letoun kategorie UL, s maximální vzletovou hmotností 600 kg, je i dost velký. Jednou z výhod letounu by měl být i jeho velký dolet, který by měly umožňovat i dvě 50 litrové nádrže integrované v křídlech. Výrobce také uvádí, že vypočítaná cestovní rychlost letadla by měla být kolem 180 km/h, tedy rovněž trochu vyšší, než je v této kategorii obvyklé.
Kokpit letounu jistě překvapí velkým prostorem, kde je prozatím plánováno s instalací dvou sedadel vedle sebe na speciálních pojezdových kolejnicích. V současné době, nemá zatím zadní část kabiny určené přesné využití s tím, že bude pravděpodobně stanovena až při finálním rozhodnutí o všech možnostech využití letadla. Na MSV v Brně zazněla také zajímavá informace, že se, mimo jiné, také uvažovalo o možnosti vložení lehátka pro převoz pacienta do pravé části prostoru kabiny, samozřejmě by se musel odstranit pravý knipl. Místo by tam bylo, je to zajímavá myšlenka.
Základní technické parametry | |
Délka | 7,24 m |
Rozpětí | 9,71 m |
Výška | 3,17 m |
Počet sedadel | 2 |
Objem nádrží | 2 x 50 l |
Potřebná délka pro vzlet | 151 m |
Potřebná délka pro přistání | 276 m |
Pohonná jednotka | Rotax 912 ULS (plánuje se rozšíření nabídky) |
Maximální vzletová hmotnost | 600 kg |
Nepřekročitelná rychlost | 261 km/h |
Cestovní rychlost | 180 km/h |
Pádová rychlost (přistávací klapky) | 56 km/h |
Pádová rychlost (cestovní konfigurace) | 74 km/h |
Provozní násobky | +4/-2 |
Samonosná křídla mají na odtokové hraně Fowlerovu vztlakovou klapku, rozdělenou na dvě části. Náběžná hrana křídel je vybavená sloty s tím, že ty vnější se vysouvají automaticky při překročení určitého úhlu náběhu a vnitřní jsou spojeny se vztlakovými klapkami.
Prozatím tento vystavený prototyp absolvoval motorové zkoušky a pojíždění s motorem Rotax 912 ULS. Na plný výkon na brzdě se letoun v zadní části s ostruhou zvedl, což je, podle vývojářů letadla, dobré znamení ohledně centráže, polohy ocasních ploch a umístění podvozku vůči těžišti letounu.
Výrobce letounu STOL Cruiser, firma Direct Fly s.r.o., se sídlem v Medlánkách, připravuje na jaro 2022 první oficiální představení letounu pro odbornou, ale i laickou veřejnost a to samozřejmě i s letovou ukázkou. Určitě u toho budeme a včas vás o termínu této akce, na našich webových stránkách, poinformujeme.
Autor textu a fotografií: Tomáš Zach
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »