Prototyp letounu STOL Cruiser

25.11.2021

Na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, ve dnech 8-12. listopadu, byl představen prototyp letounu STOL Cruiser, vyvíjený ve spolupráci firmy Direct Fly s.r.o. (výrobce UL letadel ALTO) a ČVUT (České vysoké učení technické v Praze).

Vývoj letounu byl spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu EPSILON.

20211110_090534.jpg

Reklama

Tento celokovový hornoplošník, polo-skořepinové konstrukce, má samonosné křídlo, klasické ocasní plochy a ostruhový podvozek. Už samotný název STOL (short take-off and landing), dává tušit předurčení tohoto letounu. Ano, je to především jeho využití při létání na krátkých, a v případě použití i bantamových kol, na drsnějších plochách.

20211110_090725.jpg

banner_knihy_vanoce_2021_640x200_2_883.jpg

20211110_090641.jpg

Celkově konstrukce letadla vypadá velice robustně a na letoun kategorie UL, s maximální vzletovou hmotností 600 kg, je i dost velký. Jednou z výhod letounu by měl být i jeho velký dolet, který by měly umožňovat i dvě 50 litrové nádrže integrované v křídlech. Výrobce také uvádí, že vypočítaná cestovní rychlost letadla by měla být kolem 180 km/h, tedy rovněž trochu vyšší, než je v této kategorii obvyklé.

20211110_090940.jpg

Kokpit letounu jistě překvapí velkým prostorem, kde je prozatím plánováno s instalací dvou sedadel vedle sebe na speciálních pojezdových kolejnicích. V současné době, nemá zatím zadní část kabiny určené přesné využití s tím, že bude pravděpodobně stanovena až při finálním rozhodnutí o všech možnostech využití letadla. Na MSV v Brně zazněla také zajímavá informace, že se, mimo jiné, také uvažovalo o možnosti vložení lehátka pro převoz pacienta do pravé části prostoru kabiny, samozřejmě by se musel odstranit pravý knipl. Místo by tam bylo, je to zajímavá myšlenka.

20211110_091045.jpg

Základní technické parametry
Délka 7,24 m
Rozpětí 9,71 m
Výška 3,17 m
Počet sedadel 2
Objem nádrží 2 x 50 l
Potřebná délka pro vzlet 151 m
Potřebná délka pro přistání 276 m
Pohonná jednotkaRotax 912 ULS (plánuje se rozšíření nabídky)
Maximální vzletová hmotnost 600 kg
Nepřekročitelná rychlost 261 km/h
Cestovní rychlost 180 km/h
Pádová rychlost (přistávací klapky) 56 km/h
Pádová rychlost (cestovní konfigurace) 74 km/h
Provozní násobky +4/-2

Samonosná křídla mají na odtokové hraně Fowlerovu vztlakovou klapku, rozdělenou na dvě části. Náběžná hrana křídel je vybavená sloty s tím, že ty vnější se vysouvají automaticky při překročení určitého úhlu náběhu a vnitřní jsou spojeny se vztlakovými klapkami.

20211110_091603.jpg

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

20211110_090700.jpg

Prozatím tento vystavený prototyp absolvoval motorové zkoušky a pojíždění s motorem Rotax 912 ULS. Na plný výkon na brzdě se letoun v zadní části s ostruhou zvedl, což je, podle vývojářů letadla, dobré znamení ohledně centráže, polohy ocasních ploch a umístění podvozku vůči těžišti letounu.

20211110_091547.jpg

Výrobce letounu STOL Cruiser, firma Direct Fly s.r.o., se sídlem v Medlánkách, připravuje na jaro 2022 první oficiální představení letounu pro odbornou, ale i laickou veřejnost a to samozřejmě i s letovou ukázkou. Určitě u toho budeme a včas vás o termínu této akce, na našich webových stránkách, poinformujeme. 

 

Autor textu a fotografií: Tomáš Zach

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Prototyp letounu STOL Cruiser
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 06.04.1909 se stalo...
06.04.1909
V Buoy ve Francii vzlétl první letoun zkonstruovaný kompletně Henri Farmanem. Stroj označovaný jako Farman III, nebo někdy též Farman HF1, se stal prvním letounem využívajícím pro příčné řízení křidélek umístěných na odtokové hraně na konci křídla.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: