21.12.2014
Můžete létat na různých strojích od lehké dvousedadlovky po rychlý L 39. Můžete létat na dopravním Boeingu nebo Airbusu, ale na horké letní večery, kdy nemáte nikam namířeno, je nejlepší skočit do dvouplošníku s otevřenou kabinou a hvězdicovým motorem.
Létání na historických dvouplošnících jako například Boeingu Stearman je něčím, co se dá jen těžko popsat slovy, a ještě těžší je odolat. To je také možná vysvětlení pro to, že zhruba 50 % z vyrobených Stearmanů stále létá, či je v různých stadiích rekonstrukce do letového stavu.
Stearman (Boeing) Model 75 je dítětem společnosti Stearman Aircraft Production z Wichity v Kansasu, která vyráběla letadla se střídavými úspěchy od roku 1927. Rok 1934 se stal pro firmu zlomovým, protože jednak přestala po převzetí Boeingem formálně existovat, jednak vyrobila první kusy legendárního cvičného Modelu 75, kterým se navždy zapsala do srdcí všech pilotů leteckých fandů.
Během následujících let bylo těchto robustních dvouplošníků, známých všeobecně pod názvy „Boeing Stearman“, „PT-17 Kaydet“ či prostě „Stearman“, vyrobeno téměř deset tisíc kusů.
V době zavádění Stearmana do služby byla většina stíhacích letounů dvouplošníky. Když byl postupně vyřazován ze služby, cvičili se na něm již piloti, kteří následně operačně létali na proudových strojích. V každém případě patří Stearman k neznámějším letadlům na světě a symbolům daného období leteckých dějin.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »