21.12.2014
Jsme znovu na začátku historie létání. A novodobí Ikarové stoupají k výšinám poháněni tou samou energií, které zahubila jejich bájného předchůdce.
Letectví je fascinující scénou neutuchajícího boje o ovládnutí nebes. Ale právě nyní jsme svědky období, které v mnohém připomíná počátek minulého století, kdy první aviatici stoupali do vzdušných výšin a padaly první rekordy. Změnila se doba, změnily se technologie, ale nezměnilo se to nejdůležitější, sny a touhy o vlastních křídlech. Změnil se svět a přinesl novou motivaci. Snížení ekologické zátěže, emisí CO2 i hluku.
První experimentální projekty letounů poháněných sluneční energií se objevily v sedmdesátých a osmdesátých létech minulého století. Prvním, i když stále ještě bezpilotním prostředkem se stal leton Sunrise, který uskutečnil historicky první let z vyschlého jezera 4. listopadu 1974. Dalších pět let trvalo, než odstartoval 29. dubna 1979 ke svému prvnímu letu projekt Solar Riser, jehož konstrukce byla založena na dvouplošném závěsném kluzáku. Slavnou kapitolu do vývoje sluneční energií poháněných letounů zapsal tým Dr. Paula MacCreadyho, když jejich Solar Challenger překonal vzdálenost 262 km při letu z Paříže do Londýna v roce 1981. A jen o dva roky později dokázal německý projekt Solair Guenthera Rochelta uskutečnit let o délce 5 hodin 41 minut, i když část letu byla uskutečněna díky termice a ne čistě elektrickému pohonu.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »