3.1.2019
Létající automobily Příznivci strojů, s nimiž lze létat i jezdit po silnici, se zřejmě již brzy dočkají létajícího automobilu s platným osvědčením pro pohyb v obou dimenzích. Slovenská společnost AeroMobil, která již řadu let létající automobil vyvíjí, podala před vánoci u Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) žádost o typové osvědčení pro svůj stroj AeroMobil 4.0 a během dvou let plánuje jeho uvedení do výroby.
Momentálně v Bratislavě čtyři desítky pracovníků pracují na výrobě funkčního prototypu verze 4.0, který by měl k prvnímu letu vzlétnout během první poloviny letošního roku. Komponenty pro jejich stroj dodávají slovenské, britské a české firmy.
AeroMobil 4.0. Zdroj: AeroMobil
Stroj pohání spalovací motor v kombinaci s elektromotorem, dopředný pohyb za letu zajišťuje sklopná třílistá vrtule ukrytá za jízdy po silnici v zadní části stroje. Přechod do letového režimu včetně roztažení křídel by měl trvat zhruba tři minuty. Dolet na jedno natankování výrobce udává 750 km.
"Jsme potěšeni, že jsme dosáhli tohoto klíčového mezníku," uvedl k podání žádosti o typové osvědčení Doug MacAndrew, ředitel společnosti AeroMobil, očekává však, že proces nebude jednoduchý. "Stavba létajícího vozu je neuvěřitelně složitá a EASA bude pochopitelně velmi důkladná." MacAndrew věří, že dokážou postavit stroj, jenž bude splňovat veškeré platné normy pro leteckou bezpečnost.
AeroMobil usiluje o získání osvědčení pro letoun s maximální vzletovou hmotností do 1200 kg, zároveň musí ale splnit požadavky kladené na vozidla pohybující se po pozemních komunikacích. Jeho konstruktéři například museli pro stroj vyvinout zadní nárazník, který letadlo nepotřebuje, automobil ale ano. Certifikaci pro pohyb po zemi plánuje společnost získat v roce 2019.
Předchozí verze už letovou fázi zvládaly, jednalo se však o experimentální verze bez nároku na uvedení do provozu. Teprve verze 4.0 by se měla byť s několikaletým zpožděním stát skutečným létajícím automobilem dostupným pro relativně široké vrstvy obyvatel. S přihlédnutím k tomu, že cena nebude nízká - měla by se pohybovat mezi 1,2 až 1,5 milionu Eur.
Slovenští konstruktéři chtějí v budoucnu postavit a certifikovat rovněž stroj s kolmým startem (VTOL). V první fázi dali přednost stroji s pevným křídlem, protože podle ředitele letové způsobilosti AeroMobilu Huguese Le Cardinala budou stroje VTOL vyžadovat významné přepracování současné legislativy a to bude podle něj trvat řadu let. "My však chceme náš produkt nabídnout zákazníkům co nejdříve," říká.
Světově prvním strojem, jenž získal certifikaci pro provoz ve vzduchu i na silnici, je vírník GyroMotion přerovské společnosti Nirvana - ten však jde cestou opačnou: primárně létající zařízení v Nirvaně upravili tak, aby vírník mohl oficiálně jezdit i po pozemních komunikacích. Psali jsme o něm například zde.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »