21.12.2014
Flotila vrtulníků společnosti DSA a.s. se 14. března 2013 rozrostla o zajímavý přírůstek, když po přeletu z letiště ve Francii dosedl na plochu královéhradeckého letiště vrtulník AS 350 B3e.
Historie této typové řady vrtulníků začíná v období vrcholu obchodních úspěchů vrtulníků Alouette II, kdy jejich výrobce, společnost Aerospatiale, začala vyvíjet jejich budoucího nástupce. Tím se měl původně stát typ Gazelle, ale zatímco se tento typ dočkal značného rozšíření především ve francouzské a britské armádě, na civilním trhu ho značně limitovala jeho pořizovací cena. Proto se šéfové francouzské společnosti rozhodli vyvinout nový, ekonomičtější vrtulník.
Šéfinženýr René Mouille přistoupil k úkolu komplexně a při vývoji nešlo jen o vlastní konstrukci vrtulníku, ale optimalizoval se rovněž celý proces výroby. To vše s jediným cílem, vyvinout co nejlepší vrtulník za co nejnižší cenu.
První AS350 Ecureuil se vznesl do vzduchu 27. července 1974. Jednalo se o verzi s označením C vybavenou motorem Lycoming. V únoru následujícího roku odstartoval k prvnímu letu prototyp verze B, vybavený motorem Arriel 1B. V říjnu roku 1979 se pak vznesla do vzduchu dvoumotorová verze, označená jako AS355 E. Od té doby zůstává vrtulník Ecureuil jediným vrtulníkem v portfoliu společnosti Eurocopter, který je vyráběn jak v jednomotorové, tak dvoumotorové verzi. A díky promyšlené koncepci i neustálému vývoji se vyrábí stále.
Vysokovýkonná verze AS350B3 je poháněna různými verzemi motoru Turbomeca Arriel 2, v případě verze AS350B3e jde o motor Arriel 2D. Díky svým výkonům se jedná o stroj ideální k plnění úkolů v těch nejnáročnějších podmínkách, od vysokých teplot prostředí po vysoké nadmořské výšky.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »