S Vampirem na letadlovou loď

5.12.2021

3. prosince 1945 poprvé přistál a znovu vzlétl proudový letoun z paluby letadlové lodi. Klíčové prvenství si připsali Britové, konkrétně zkušební pilot Eric „Winkle“ Brown, který toho dne „sedlal“ proudový de Havilland DH.100 Sea Vampire Mk.10, LZ551/G.

Sea Vampire Mk. 10 pilotovaný  Lt Cdr Eric „Winkle“ Brown se blíží k palubě HMS Ocean
Sea Vampire Mk. 10 pilotovaný Lt Cdr Eric „Winkle“ Brown se blíží k palubě HMS Ocean

Letoun de Havilland D.H.100 Vampire se stal po zcela jinak řešeném Glosteru Meteor druhým britským proudovým stíhacím letounem, který se dostal do sériové výroby. Jeho vývoj začal již za druhé světové války, ale byl dokončen příliš pozdě na to, aby do ní na rozdíl od již zmíněného Glosteru Meteor zasáhl. Ostatně původně byl vyvíjen pouze jako experimentální letoun a až později bylo rozhodnuto, že vznikne i sériová stíhací varianta pro RAF.

Sea Vampire Mk. 10 a HMS Ocean 3. prosince 1945
Sea Vampire Mk. 10 a HMS Ocean 3. prosince 1945

1150x500_vfr_communication_cz.jpg

Lt Cdr Eric „Winkle“ Brown, M.B.E., D.S.C., Royal Navy
Lt Cdr Eric „Winkle“ Brown, M.B.E., D.S.C., Royal Navy

Nadějný, i když zcela klasicky řešený letoun neunikl pozornosti ani britského královského námořnictva. To se začalo ještě na konci světové války zajímat o to, zda by mohl stroj sloužit z palub letadlových lodí. Letoun  LZ551 byl původně druhým ze tří prototypů letounu DH.100 Vampire a byl původně poháněn turbojetem Halford H.1, který později vstoupil do sériové výroby pod označením Goblin. LZ551 letěl poprvé dne 17. března 1944 a sloužil pro testovací lety až do roku 1945, kdy bylo rozhodnuto přestavět ho na prototyp námořní verze označené Sea Vampire Mk.10.

Lt Cdr Eric „Winkle“ Brown a jeho „ LZ551/G“ na palubě HMS Ocean
Lt Cdr Eric „Winkle“ Brown a jeho „ LZ551/G“ na palubě HMS Ocean

banner_knihy_vanoce_2021_640x200_2_883.jpg

Úspěšný záchyt!
Úspěšný záchyt!

Od původní pozemní verze se nový Sea Vampire lišil mimo jiné o 40% zvětšenou plochou vztlakových klapek, podvozkem s vyšším zdvihem a přistávacím hákem. Klíčovým pilotem programu se stal zkušební pilot Lt Cdr Eric „Winkle“ Brown. V květnu 1945 začaly první pozemní testy, které vedly mimo jiné k úpravě přistávacího háku. Po úpravách se stroj vrátil do Farnborough k dalším testům, ale bylo potřeba ještě dalších úprav. Letoun pak obdržel zcela nový záchytný hák ve tvaru V, motor Goblin 2, a rovněž nový dvoudílný překryt kabiny. V této podobě byl pak nejprve Brownem otestován na nakreslené palubě na letišti Ford, a 3. prosince 1945 provedl Brown se Sea Vampirem LZ551/G první přistání proudového letounu na palubě letadlové lodi, konkrétně HMS Ocean (R68) poblíž ostrova Wight. Ještě téhož dne pak s tímto letounem z paluby letadlové lodi znovu odstartoval a úspěšně přistál zpět na pevnině.

Sea Vampire startuje z HMS Ocean k letu zpět na pevninu
Sea Vampire startuje z HMS Ocean k letu zpět na pevninu

 Lt Cdr Eric „Winkle“ Brown se stal skutečnou legendou mezi zkušebními piloty. Za svého života pilotoval 487 typů letounů, čímž vytvořil zřejmě již nikdy nepřekonatelný rekord. Absolvoval rovněž i rekordní počet 2407 přistání na palubách letadlových lodí. Zemřel v roce 2016 ve věku 97 let.

 

Text: Michal Beran

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > S Vampirem na letadlovou loď
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »