27.9.2016
Rusko možná během dvou let vyvine super těžké dopravní letadlo s parametry ukrajinského Antonova An-124 Ruslan. Podle serveru Ruaviation.com to novinářům řekl během v neděli skončivšího aerosalonu Gidroaviasalon 2016* náměstek ruského ministra průmyslu a obchodu Andrej Boginskij.
Motor PD-14 společnosti Aviadvigatěl.
Jak by měl letoun vypadat a jaké požadavky na něj ruská vláda má, zatím není zřejmé, podle Boginského není ještě ani stanoveno, kdy by měl být projekt dokončen. „Práce je nyní v počáteční fázi, podle mě bude trvat dva roky,“ řekl Boginskij a dodal, že návrh stroje by měla připravovat konstrukční kancelář Iljušin. Pohonnou jednotkou by měl být motor PD-14 vyvinutý společností Aviadvigatěl (Letecký motor) a vyrobený v Permském motorovém závodě.
An-124 Ruslan. Jak bude vypadat ten ruský, se zatím neví. Foto: Antonov.comHlavním
důvodem vývoje nového letounu je to, že ruští operátoři, kteří
provozují letadla An-124-100 Ruslan, mají problémy s udržováním
jejich letové způsobilosti.
Ukrajinský Antonov totiž loni v září ukončil angažmá v ukrajinsko-ruské společnosti UAC-Antonov a počátkem letošního roku pak ukrajinská vláda vyvedla některé insolventní části Antonova do státního podniku Ukroboronprom a tím Rusko odstřihla od dodávek náhradních dílů a servisních služeb pro letadla Antonov (více v článku Nebeští obři An-124 Ruslan a An-225 Mrija osiřeli. Jejich výrobce Antonov zanikl).
Rusové ale míní Ruslany udržet ve stavu letové způsobilosti tak jako tak. "Všechna letadla An-124 Ruslan v užívání Ruské federace budou pokračovat v práci bez ohledu na rozhodnutí Ukrajiny," prohlásil Boginskij s tím, že Rusko má k dispozici veškerou potřebnou dokumentaci s tím, že servis mohou provádět například společnosti Iljušin, Mjasiščev nebo Volga-Dněpr.
Rusko si na An-124 nárokuje i morální právo. "Toto letadlo vzniklo v sovětských dobách a ruská federace má proto na letadlo přesně stejná práva jako Ukrajina," cituje Boginského server i-Mash.ru. "A pokud Ukrajina plán pro udržování letové způsobilosti odmítne, v dlouhodobém horizontu to může dělat ruská strana sama," řekl. Přestřelku živí i Antonov, podle Ruaviation.com totiž uvedl, že má v úmyslu v takovém případě prohlásit Ruslany v ruských rukách za nebezpečná letadla.
Hlavními provozovateli letounu An-124 Ruslan, jehož bylo vyrobeno 56 kusů a jako typ je v provozu od roku 1986, jsou společnosti Volga-Dněpr Company a Aerospace Force.
Na konci srpna Antonov oznámil, že společně s čínskou společností Aerospace Industry Corporation of China (AICC) dokončí druhý kus Ruslanova mladšího a většího sourozence An-225 Mrija. Psali jsme v článku Druhá, nedokončená An-225 Mrija obživne. Dostaví ji Číňané.
Jan Dvořák
zdroj: Ruaviation.com, i-Mash.ru
*Gidroaviasalon 2016 se konal ve městě Gelendžik na ruském pobřeží Černého moře, 180 km severozápadně od Soči, a jedná se o přehlídku hydroplánů a létajících člunů.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »