21.12.2014
Už jen pohled na pár prostých čísel týkajících se šéfpilota Breitling Jet Teamu Jacquese „Speedyho“ Bothelina udělá dojem. Pilotů s jedenácti tisíci hodinami strávenými v kokpitu při řízení letadel, 145 létanými typy a vedením předváděcí skupiny na více než 2800 leteckých show ve 36 zemích mnoho není. Exkluzivně pro Flying revue poskytl Jacques následující rozhovor.
Jacques se narodil ve francouzském městě Cambrai v roce 1954. Jistě stojí za zmínku, že na počátku své kariéry se Jacques ucházel o místo pilota ve francouzském vojenském letectvu. Kvůli dalekozrakosti však neprošel zdravotními testy. I přes to nakonec létal, avšak v pozici operátora speciálních systémů. Později měl možnost pilotovat typy Fouga Magister, Super Sabre a Mirage III.
Začala na počátku osmdesátých let minulého století, když jsem v roce 1980 odešel od letectva a založil svůj první soukromý tým se dvěma letadly Mudry CAP 10. V roce 1982 se skupina rozrostla o třetího člena a přešli jsme na výkonnější stroje SIAI Marchetti SF-260. Tehdy jsme získali prvního sponzora, italského výrobce lihovin Martini & Rossi. Později jsme SF-260 nahradili švýcarskými Pilatusy PC-7. Protože ale Francie na počátku devadesátých let přijala zákon zakazující reklamu alkoholických výrobků, museli jsme hledat nového sponzora. Nakonec se jím stala firma Ecco, zabývající se personálním poradenstvím. Současně se počet předváděných letounů zvýšil na čtyři. V této podobě létal tým celé čtyři roky, než získal nového sponzora, majitele průmyslových podniků v Alžírsku jménem Rafik Khalifa. V téže době jsme také přešli na proudové letouny Aero L-39.
Stalo se tak krátce po přechodu na Albatrosy. V té době naše skupina již patřila mezi jedny z nejviditelnějších soukromých týmů na celém světě, což dokazovala mnoha úspěšnými vystoupeními. A tehdy mne oslovil švýcarský výrobce hodinek Breitling s žádostí o vytvoření Breitling Jet Teamu. Dnes náš tým působí z francouzského Dijonu, přičemž letouny provozuje moje společnost Apache Aviation, která se věnuje i poskytování služeb pro vojenská letectva.
Všichni naši letci jsou až na mne bývalí vojenští piloti.
Podobné akce jsou pro soukromé přehlídkové týmy velkou vzácností a rozhodně stojí za zmínku. Ano, turné po Asii v letech 2012 a 2013 rozhodně bylo hodně neobvyklé. Nalétali jsme 40 000 km a předváděli náš tým v deseti zemích. Měli jsme možnost létat v zemích, jako je například Japonsko, kde předtím žádný zahraniční tým létat nesměl…
Celé asijské turné i vedení týmu je zaměřené na budování pozitivního vnímání značky Breitling, stejně jako na zvýšení zájmu zákazníků. Aktivní propagace a důraz na komunikaci je cestou, jak přitáhnout pozornost. Se sponzorem proto v oblasti marketingu velmi úzce spolupracujeme.
Místa vystoupení se určují s cílem podpořit lokální distributory firmy Breitling. Pro tradiční evropské akce můžeme přijmout pozvání od organizátorů, kteří nás obvykle podporují různými službami (palivo, ubytování…) a dávají nám možnost propagovat náš tým a značku.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »