11.12.2015
Společnost Boeing představila v Rentonu veřejnosti poprvé novou generaci svého veleúspěšného typu 737.
V případě této nejnovější verze vůbec nejprodávanějšího dopravního letadla světa, která je v zásadě jeho čtvrtou generací, se přitom nejedná o postupnou inovaci, ale spíše o zásadní generační změnu zahrnující nové pohonné jednotky, přepracovaná křídla a použití systému fly-by-wire. To vše má pomoci Boeingu 737 na trhu po následující desetiletí.
První prototyp 1A001 očekávají v následujících dnech a týdnech testovací lety. Veřejnosti by se měl stroj oficiálně představit příští rok na leteckém aerosalónu v britském Farnborough. Boeing hodlá typ 737 MAX vyrábět po náběhu výroby tempem 42 kusů měsíčně, v roce 2018 zrychlit produkci na 52 strojů za měsíc a výhledově dosáhnout tempa 60 dokončených kusů za měsíc.
Foto: Boeing
Zásadní změnou jsou moderní pohonné jednotky CFM International Leap-1B, které jsou vyráběny exkluzivně právě pro Boeing 737 MAX. Jejich použití si sice vyžádalo řadu konstrukčních změn, přinesou však oproti stávajícím modelům až o 15 procent ekonomičtější provoz. Konkurenční Airbus A320neo počítá s motory LEAP-1A jako s variantními pohonnými jednotkami.
Foto: Boeing
Boeing má na svůj nový typ již přes 2 931 objednávek, ale zatímco jeho přímý konkurent, Airbus A320neo, bude dodán prvnímu zákazníkovi, jímž jsou Qatar Airways, již během několika týdnů (nejdéle měsíců), první zákazníci Boeingu dostanou své Boeingy 737 MAX až ve třetím čtvrtletí roku 2017.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »