3.1.2018
Bezpečnost letecké dopravy Loni došlo celosvětově pouze k deseti leteckým nehodám s celkem 44 zahynuvšími osobami na palubě. Rok 2017 se tak podle nizozemské letecké poradenské společnosti Aviation Safety Network (ASN) stal nejbezpečnějším rokem v historii komerční letecké přepravy.
Rok 2017 je nejbezpečnějším rokem v historii letecké dopravy. Ilustrační foto: Alexandr Shukhov, Wikimedia Commons
Za celý loňský rok došlo jen k deseti leteckým nehodám, při nichž zahynulo 44 osob na palubě a 35 osob na zemi (všech 35 pozemních obětí zahynulo při lednové nehodě nákladního B-747-412F MyCargo Airlines v Kyrgyzstánu). Z deseti nehod podle ASN jich pět padá na vrub cargo přepravy, pět nehod se týkalo letadel s cestujícími na palubě. Rok 2017 se tak stal podle údajů ASN nejbezpečnějším rokem v historii komerční letecké přepravy jak s ohledem na počet smrtelných leteckých nehod, tak s ohledem na počet jejich obětí. V roce 2016 v ASN zaznamenali 16 nehod s 303 oběťmi na lidských životech.
Rovněž nizozemská agentura To70 vybrala do statistiky pouze nehody dopravních letadel. Podle ní za celý rok 2017 došlo jen ke dvěma nehodám dopravních letadel, při nichž zahynulo 13 osob.
První nehoda s usmrcením v roce 2017 se přihodila v říjnu, kdy se v Angole zřítil stroj Embraer, používaný zde pro přesuny nemocných a zraněných. Piloti ztratili kontrolu nad řízením po té, co údajně došlo ke ztrátě tahu motorů. Nehoda stála život 7 osob. Ke druhé nehodě došlo v listopadu, kdy letadlo české výroby Let 410 patřící společnosti Khabarovsk Avia havarovalo při přistání na letišti Nelkan na Sibiři. Tato nehoda stála životy 6 lidí a přežila ji pouze 4 letá holčička.
Vzhledem k tomu, že za rok 2017 proběhlo v komerční letecké přepravě přibližně 36,8 milionu letů, připadá jedna nehoda na 7,36 milionu letů. Jinak řečeno, šance, že právě váš let postihne nehoda, je 1:7 360 000.
Nízký počet nehod není podle prezidenta ASN Harro Rantera překvapivý: "Od roku 1997 vykazuje průměrný počet nehod dopravců neustálý setrvalý pokles, a to díky pokračujícímu úsilí mezinárodních leteckých organizací jako jsou ICAO, IATA či stále dokonalejšímu leteckému průmyslu."
K 31. prosinci 2017 také bylo ustaveno rekordní období 398 dnů, během nějž nedošlo k nehodě civilního dopravního letadla. Na silvestra 2017 uplynulo také rovněž rekordních 792 dnů od poslední nehody dopravního letadla, při níž zahynulo více než sto lidí.
Statistiky ASN jsou založeny na celosvětově zaznamenaných leteckých nehodách s fatálními následky osobních i cargo letů. Tyto statistiky zahrnují všechna civilní letadla, jejichž základní model byl certifikován pro přepravu 14 a více cestujících.
Proto v nich není zahrnuta nehoda Myanmar Air Force Y-8F ze 7. června 2017, při níž zahynulo 122 lidí. Při zahrnutí vojenských dopravních letadel i neobchodních letů by celkový počet úmrtí činil 230 ve 24 smrtelných nehodách. Stále by se však jednalo o nejnižší čísla v moderní letecké historii.
Poslední velké letecké nehody se odehrály na sklonku roku 2016. Nejprve se 28. listopadu poblíž kolumbijského Medellinu zřítil do džungle letoun Avro RJ85 LaMia (71 obětí) a následně o měsíc později se do Černého moře zřítilo Tu-154 s 92 osobami na palubě (převážnou část cestujících tvořili členové pěveckého souboru Alexandrovci a novináři). Poslední civilní letecká nehoda s více než stovkou obětí se stala 31. října 2015 na Sinaji v Egyptě (Airbus A321 Metrojet - 224 úmrtí).
-fr-
Zdroj: To70.com, Aviation-safety.net
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »