Red Bull Air Race: Létající Formule 1 se o víkendu přesouvá do britského Ascotu. Uspějí naši piloti?

13.8.2016

O víkendu se Red Bull Air Race přesouvá do Ascotu na Britské ostrovy. Petr Kopfstein tu před rokem v ještě v kategorii Challenger zvítězil, Martin Šonka si už jako člen elitní Master Class z Albionu loni kvůli problémům s letadlem odvezl až sedmé místo. Jak se našim dvěma elitním pilotům povede za Kanálem letos?

Takhle to v Ascotu vypadalo před rokem.

Letošní ročník Red Bull Air Race vstupuje do své druhé poloviny. O víkendu 13. a 14. srpna 2016 se bude létat nad legendárním dostihovým závodištěm Ascot. Petr Kopfstein se tu pokusí poprvé postoupit mezi osm nejlepších. „Když se člověk podívá na zeď vítězů popsanou jmény žokejů, kteří tu vyhrávali před více než 300 lety, hned si uvědomí, jak dlouhou má toto místo tradici. Před deseti lety tu sice byla otevřena nová moderní tribuna, jinak je ale celé zázemí velmi impozantní právě díky své historii. Považuji za velkou čest, že tady mohu létat,“ říká pilot Teamu Spielberg. 

Petr Kopfstein u svého stroje.
Petr Kopfstein u svého stroje.

Tým Petra Kopfsteina se od posledního závodu v Budapešti věnoval také přestavbě letadla. Proměnil se zejména kokpit. „Snížili jsme ho a udělali prostor na GPS antény, které už mi nepřekáží ve výhledu. Také jsme nainstalovali nový systém - tři displeje byly nahrazeny jedním. Na něm se sbíhají všechna důležitá data, která nyní dokážeme jednodušeji získat k další analýze. Sice se nejedná o změny, které by měly vliv na rychlost, ale pro pohodlí pilota jsou důležité. A také jsme upravili chlazení. V posledních dnech jsme letadlo testovali a hodně trénovali. Mám z toho fantastický pocit,“ říká karlovarský pilot.

Martin Šonka v japonské Chibě vybojoval po dramatickém boji druhé místo a vyrovnal tak své nejlepší umístění v sérii, následně ale propadl v Budapešti. Kvůli překonání maximální povolené hranice přetížení byl hned v prvním kole diskvalifikován. V Ascotu bude chtít tento neúspěch odčinit.

Pro své závodění potřebuji pevný přístav. A tím je moje rodina, říká Martin Šonka.

Šonkův budapešťský neúspěch částečně obrušuje zisk domácího titulu. V Břeclavi si počátkem července 2016 vyzávodil svůj už šestý domácí titul v letecké akrobacii v kategorii Unlimited. “Každý závod beru naprosto vážně a domácí šampionát pro mě byl skvělou přípravou nejen na Red Bull Air Race, ale také na Mistrovství Evropy, které bude za pár dní v Moravské Třebové, což je má domovská základna,” uvedl Šonka.

Na dostihovém závodišti v anglickém Ascotu se závodilo už v roce 1711, kdy na potenciál tohoto místa upozornila královna Anna Stuartovna. Od té doby se tu konají nejprestižnější dostihy na světě. Na pětidenní mítink Royal Ascot každoročně zavítá téměř 300 tisíc diváků, mezi nimiž nikdy nechybí ani královna Alžběta II. K Ascotu patří nádherné dámské klobouky, pánské fraky a zejména obrovská tradice. O tomto víkendu ale ovládnou závodiště koňské síly zcela jiné kategorie. 

Závodiště v Ascotu. Tady se poletí víkendový závod RBAR.
Závodiště v Ascotu. Tady se poletí víkendový závod RBAR.

S tradičními anglickými hodnotami jsou spojena také některá omezení. Například smoke smějí piloti pouštět až ve vzduchu, aby neničili posvátný trávník. „A třeba ke královninu stromu, který nám stojí trochu nešťastně v cestě, se nesmíme ani přiblížit,“ poznamenává Petr Kopfstein, který tu před rokem dokázal zvítězit jako člen nižší kategorie Challenger. Tehdy měl ale jiné letadlo i soupeře, a tak jej tentokrát čeká zcela odlišný závod. 

Co však zůstalo stejné, je trať – stále je náročná a lze ji proletět mnoha různými způsoby. „Z některých míst není vidět ani na nejbližší pylon, což se nikde jinde nestává. Ale hodně času jsem teď trávil na simulátoru, tak mám trať dobře naučenou,“ věří český nováček v soutěži nejlepších pilotů na světě. 

Trasa závodu v Ascotu.
Trasa závodu v Ascotu.

Petr Kopfstein by v Ascotu rád poprvé postoupil do Round of 8, tedy do druhého kola, o které Team Spielberg zatím usiloval marně také kvůli špatnému počasí. Jeho vinou došlo ke zrušení kvalifikace ve dvou posledních závodech a Petr Kopfstein tak v Round of 14 pokaždé narazil na Matthiase Dolderera, průběžného lídra šampionátu. „Cesta do Round of 8 vede přes kvalifikaci, ve které je potřeba zaletět dobrý čas, abychom pak v Round of 14 letěli s někým, proti komu máme větší šanci na postup. V Ascotu má být konečně krásné počasí, kvalifikace se poletí, tak věřím, že se nám podaří uspět.“ 

Závod můžete sledovat v přímém přenosu na www.redbullairrace.com. Sobotní kvalifikace startuje v 17 hodin, nedělní závod ve 14 hodin SELČ.

-fr-

Zdroj: Team Spileberg, Redbullairrace.com



Takhle to v Ascotu vypadalo před rokem.

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Red Bull Air Race: Létající Formule 1 se o víkendu přesouvá do britského Ascotu. Uspějí naši piloti?
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »