Red Bull Air Race 2018 jde do finále. Martin Šonka bojuje o titul a začal dobře

18.11.2018

Martin Šonka ve svém Edge 540 V3. Zdroj: Team ŠonkaMartin Šonka ve svém Edge 540 V3. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka ve svém Edge 540 V3. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka ve svém Edge 540 V3. Zdroj: Team ŠonkaMartin Šonka ve svém Edge 540 V3. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka ve svém Edge 540 V3. Zdroj: Team Šonka
S tímto motorem poletí Petr Kopfstein ve Fort Worth naposledy. Zdroj: Team SpilebergS tímto motorem poletí Petr Kopfstein ve Fort Worth naposledy. Zdroj: Team Spileberg
S tímto motorem poletí Petr Kopfstein ve Fort Worth naposledy. Zdroj: Team Spileberg
Trať závodu ve Fort Worth. Takto poletí závodníci poslední závod ročníku 2018. Zdroj: Red BullTrať závodu ve Fort Worth. Takto poletí závodníci poslední závod ročníku 2018. Zdroj: Red Bull
Trať závodu ve Fort Worth. Takto poletí závodníci poslední závod ročníku 2018. Zdroj: Red Bull
Petr Kopfstein na trati.Petr Kopfstein na trati.
Petr Kopfstein na trati.

Red Bull Air Race 2018   Ze druhého místa v kvalifikaci vstoupí dnes večer do posledního letošního závodu série Red Bull Air Race český pilot Martin Šonka a jako jeden ze tří pilotů startovního pole bude bojovat o titul mistra světa v kategorii Master Class. Petr Kopfstein do bojů o přední příčky již zasáhnout nemůže. (V článku též video beseda s oběma českými piloty.)

Šonka v kvalifikaci na poslední závod sezóny světového šampionátu Red Bull Air Race ve Fort Worth v Dallasu potvrdil dobré výkony z tréninků a zaletěl druhý nejrychlejší čas. Nestačil pouze na vítězného Němce Dolderera. Českého pilota tak v zítřejším prvním kole závodu čeká souboj s Francouzem Ivanoffem. 

Martin Šonka vyhrál hned první trénink. V tom druhém byl čtvrtý a ve třetím bral druhé místo. Druhým nejrychlejším časem v kvalifikaci na povedené výkony navázal. “Jsem rád za konzistenci, kterou zatím máme, to je důležité. S kvalifikací jsem spokojený, i když mě trochu mrzí, že v jednom z vertikálních manévrů jsem letadlo utrhnul. Nebýt toho, čas mohl být ještě o něco lepší. Nicméně žádné body se dnes nerozdávají, zůstáváme koncentrovaní, nejdůležitější bude zítra na naše výkony navázat,” popisuje Šonka sobotní kvalifikaci.


Takto besedovali Petr Kopfstein s Martinem Šonkou se svými příznivci před startem sezony na pozvání Flying Revue se svými příznivci. Video: Flying Reveu

A to právě nebude jednoduché. Předpověď počasí totiž hlásí, že má být nejen chladněji a především se má změnit vítr, který je pro piloty jednou z klíčových veličin. “Naprosto zásadní bude dobře se na zítra připravit. Pokud se vítr opravdu otočí, je to jako kdyby trať někdo kompletně přestavěl. Musíte změnit nálety do bran, zvolit jinou trajektorii. Nemáme už žádný trénink v trati, takže nás čeká s týmem velká porada, příprava bude nesmírně důležitá,” říká Šonka. 

Šonkovi soupeři v boji o titul Američan Goulian a Australan Hall skončili v kvalifikaci na devátém a pátém místě. Šonka ale moc dobře ví, že to je irelevantní. “Jsou velice zkušení, nic to neznamená. Oba dva, i když tady měli nějaké technické problémy, nelétali vůbec špatně. Jsou velice rychlí, což prokazují celou sezónu a jak už jsme viděli, výsledek z kvalifikace často nic nevypovídá o tom, jak dopadne závod.” Goulian má před Šonkou náskok pěti bodů, Australan Hall je jen o dva body zpět. “Je pro mě čest, že s takovými piloty mohu bojovat o titul. Jsou to v letectví velká jména, skvělí piloti. Bude to doufám parádní závod, který si fanoušci užijí. A doufám, že těm českým uděláme radost.”

Šonka před posledním závodem pobýval s týmem kromě dvou krátkých přestávek v USA téměř měsíc. Téměr celou dobu se pracovalo na letadle a na přípravách na závod. “Nebylo to jen kvůli poslednímu závodu, který je teď samozřejmě nejdůležitější, ale také kvůli příští sezóně. Letadla se totiž po závodě rozeberou a uvidíme je až na startu nové sezóny v Abu Dhabi. Takže v pauze nebude žádný prostor pro úpravy a vylepšení. V Arizoně u našeho mehanika Lance Wintera je stabilně krásné počasí a teplo, takže jsme mohli pracovat," líčí Šonka. 

Horší to podle něj bylo s přeletem sem do Fort Worthu. Z Arizony do Dallasu je to sice jeho závodním strojem jen několik hodin letu, z prohřáté Arizony, kde bylo 25 °C se do Dallasu musel probít studenou frontou. “Studená fronta, dala pořádně zabrat. V Dallasu bylo dokonce lehce pod nulou a i když jsem byl nabalený, mrznul jsem pořádně. Je to závoďák, není tam žádné topení a hodiny sedíte bez pohybu přikurtovaní k sedačce. Na hotelu jsem se pak musel naložit do horké vany, abych vůbec rozmrznul.” 

Šonka o titul bojoval i vloni. Přišel o něj až úplně posledním letem sezóny. “Tu zkušenost máme a může nám pomoct. Budeme se ale soustředit pouze na sebe, věřím, že když zaletíme náš optimální výkon, máme velkou šanci uspět. Rozhodně to bude napínavé.”

Druhý český pilot v Master Class Petr Kopfstein neprožívá šťastnou sezonu. I když dokázal bodovat v šesti ze sedmi závodů, patří mu v tuto chvíli třináctá příčka v celkovém pořadí. Symbolem těchto neúspěchů může být motor, se kterým Team Spielberg létá už třetí sezonu, tedy od svého vstupu do nejrychlejšího motoristického sportu na světě. Už předtím s ním přitom závodil legendární Maďar Peter Beseneyi, duchovní otec celého seriálu.

„U leteckého motoru dochází k opotřebení exponenciálně. Dlouho je v dobrém stavu, ale jakmile se jeho kvalita začne zhoršovat, jeho výkon klesá dramaticky rychle. A právě do tohoto zlomového momentu jsme se letos dostali. Jsme posledním týmem, který v nedávné době nevyměnil aspoň válce, nebo rovnou celý motor,“ říká karlovarský pilot.

Do Texasu se Red Bull Air Race vrací poprvé od roku 2015. Tehdy tu Petr Kopfstein létal jako člen nižší kategorie Challenger. „Ve srovnání se závodem před třemi lety poletíme trať v opačném směru, který je jednodušší a bezpečnější. I tak nás opět čekají neobvykle velké elevace. Mezi bránami je výškový rozdíl až 12 metrů, což je na tak malém prostoru poměrně hodně. Našemu týmu trať příliš nenahrává, čekají nás totiž pasáže s velkým přetížením, ve kterých musí motor běžet opravdu bezchybně. I tak ale dáme do závodu maximum a porveme se o co nejlepší výsledek,“ slibuje lídr Teamu Spielberg, který by se v případě výrazného bodového zisku mohl v celkovém pořadí posunout o několik příček výš - od osmého místa jej dělí šest bodů. 

Letí se na motoristickém okruhu, jehož srdcem je dráha pro automobilové závody NASCAR o délce 2,4 km. Na tribuny jednoho z největších závodních areálů ve Spojených státech se vejde až 190 tisíc diváků.

Nedělní závod startuje ve 20 hodin. ČT Sport bude vysílat přímý přenos od 21 hodin. Přímý přenos celého závodního víkendu můžete sledovat na www.redbullairrace.com.

-fr-


Flying Revue > Články > Letecký sport > Red Bull Air Race 2018 jde do finále. Martin Šonka bojuje o titul a začal dobře
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 45 6 7 8 >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 45 6 7 8 >
 
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »