Air Race 2019: Chceme zase vyhrát, říká Martin Šonka. Petr Kopfstein si hodně slibuje od nového motoru

25.1.2019

Tisková konference Petra Kopfsteina a Martina Šonky před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)Tisková konference Petra Kopfsteina a Martina Šonky před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)
Tisková konference Petra Kopfsteina a Martina Šonky před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)
Tisková konference Martina Šonky a Petra Kopfsteina před startem nové sezóny RBAR. Foto: Michal Beran (FR)Tisková konference Martina Šonky a Petra Kopfsteina před startem nové sezóny RBAR. Foto: Michal Beran (FR)
Tisková konference Martina Šonky a Petra Kopfsteina před startem nové sezóny RBAR. Foto: Michal Beran (FR)
Tisková konference Martina Šonky a Petra Kopfsteina před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)Tisková konference Martina Šonky a Petra Kopfsteina před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)
Tisková konference Martina Šonky a Petra Kopfsteina před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)
Tisková konference Martina Šonky a Petra Kopfsteina před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)Tisková konference Martina Šonky a Petra Kopfsteina před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)
Tisková konference Martina Šonky a Petra Kopfsteina před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)
Tisková konference Petra Kopfsteina a Martina Šonky před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)Tisková konference Petra Kopfsteina a Martina Šonky před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)
Tisková konference Petra Kopfsteina a Martina Šonky před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)
Petr Kopfstein před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)
Petr Kopfstein před startem nové sezóny RBAR. Foto: Adam Maršál (nedori)
Martin Šonka po rozhovoru s Janem Dvořákem z webu Fyling Revue. Foto: Michal Beran (FR)
Martin Šonka po rozhovoru s Janem Dvořákem z webu Fyling Revue. Foto: Michal Beran (FR)
Petr Kopfstein zdraví čtenáře Flying Revue. Foto: Michal Beran (FR)
Petr Kopfstein zdraví čtenáře Flying Revue. Foto: Michal Beran (FR)

RBAR 2019 - tisková konference (video)    Už za dva týdny se v Abu Dhabi opět roztočí kolotoč závodů nejprestižnější světové soutěže v rychlostní letecké akrobacii Red Bull Air Race. Oba čeští účastníci série chtějí samozřejmě uspět. Martin Šonka bude obhajovat titul, Petr Kopfstein bude s novým motorem usilovat o výrazně lepší umístění než loni. 

Martin i Petr, oba jako vždy v dobré náladě, si našli před odletem do Spojených Arabských Emirátů, v jejichž hlavním městě Abu Dhabi bude sezóna už tradičně začínat, čas, aby novinářům představili novinky v jejich týmech i v Air Race samotném. Piloty čeká několik novinek v pravidlech, pravděpodobně nové závodní tratě a v Emirátech i jejich letadla, která od posledního závodu v Dallasu neviděli. Petrův Edge 540 V3 má motor po generální opravě, což slibuje zajímavý vývoj letošního ročníku mistrovství světa, protože dokud mu motor sloužil dobře, létal velmi rychle. Od obou pilotů rádi vyřizujeme pozdravy čtenářům Flying Revue a nabízíme ve videu jejich pohled na blížící se sezónu. Níže si pak můžete poslechnout záznam celé tiskovky.


Martin Šonka pro čtenáře Flying Revue.
 
Petr Kopfstein pro čtenáře Flying Revue.

Martin Šonka jde do sezóny jako obhájce titulu. Obhájit titul nebude jednoduché, svědčí o tom ostatně i osud vítězů předchozích ročníků, Matthiase Dolderera a Yoshihide Muroyi, jimž se po zisku titulu příliš nedařilo. "Vím, že to nebude snadné, ale jdeme do toho s tím, že chceme vyhrát. Motivaci jsme rozhodně neztratili, naopak," říká Martin Šonka, který jde do boje s osvědčeným týmem i letadlem. "Musíme být konzistentní, každý bod může hrát roli a Air Race je v posledních dvou letech neskutečně vyrovnaný. Nechceme si ale přidělávat vrásky nebo zvyšovat na sebe tlak tím, že něco obhajujeme. Na druhou stranu není moc lidí, kteří by to dokázali, takže bychom toho samozřejmě velmi rádi dosáhli a uděláme pro to vše, co bude v našich silách.”


Tisková konference Martina Šonky a Petra Kopfsteina před sezónou RBAR 2019. (c) Flying Revue 2019

Nový motor pro Edge 540 V3 Petr Kopfsteina

Jeho soupeř, ale zároveň souputník Petr Kopfstein měl loni smolnou sezónu, do té letošní jde s odhodláním. Pomoci by mu v tom měl motor jeho letadla, který prošel generální opravou a čeká v Abú Dhabi na instalaci do Petrova letounu Edge 540 V3. "Motor patřil k nejstarším v celém startovním poli. Byl opotřebovaný, což se projevilo zejména v druhé polovině sezóny, kdy byl prostě pomalý," vysvětluje. Jenom na motor ale nepříliš dobré umístění svalovat nechce. "Je to komplex věcí, byť když vás nepodrží motor, nedaří se někdy i další věci. Zatímco mé soupeře letadlo občas vytáhlo i z chyb, mě ne, a to bylo znát," říká. V prvním závodě očekává s motorem po generální opravě spíš seznámení a vyladění. "Naštěstí v Abu Dhabi je před závodem poměrně dost času, tak bychom se mohli na závod stihnout připravit slušně," vzkazuje čtenářům a těší se zase na jejich podporu.    

Géčka i bodové hodnocení nově

Elitní čtrnáctka pilotů se také musí připravit na změnu pravidel. Ty největší se týkají omezení maximálního možného přetížení, takzvaných géček, a mění se i bodový systém série. Zatímco dosud piloti nesměli překročit 10 G na více jak 0,6 vteřiny, aby nebyli penalizováni, letos bude vteřina penalizace za překročení hranice až 11 G, zato bez ohledu na délku trvání. Za překročení 12 G pak bude stejně jako předtím diskvalifikace. "Tohle pravidlo jsme si vlastně vynutili my piloti, protože je pro nás přijatelnější, než uhlídat 0,6 vteřiny," uvedl na tiskovce Petr Kopfstein.

Vítěz letošního ročníku bude mít na kontě pravděpodobně více bodů než dosud. Zatímco dříve se rozdělovaly body pilotům do 10. místa v pořadí, nyní bude ohodnocena i 13. příčka. A body si nově odnesou také tři nejlepší piloti z kvalifikace. V závodě pak za první místo bude 25 bodů, dosud to bylo bodů patnáct. Pouze poslední, čtrnáctý pilot nezíská body žádné. „Nový systém zvýhodňuje piloty, kteří létají konzistentně. Dříve se vyplatilo riskovat, protože jeden dobrý výsledek mohl přinést více bodů než tři průměrné. To už teď neplatí,“ vysvětluje Petr Kopfstein.

Petr Kopfstein na trati. Foto: Red Bull Media HouseZoom gallery
Petr Kopfstein na trati. Foto: Red Bull Media House

Na novou sezónu se připravoval i po fyzické stránce. Navázal spolupráci s Janem Kubíčkem, dlouhodobě nejlepším českým reprezentantem v terénním triatlonu. „Mám za sebou šest týdnů velmi intenzivní přípravy, během které jsme trénovali skoro každý den. Cítím se fyzicky perfektně připravený,“ říká český pilot.

Pro Martina Šonku bylo mezisezónní období řetězem společenských a marketingových povinností. "Bylo to opravdu náročné, jsem ale moc rád, že se díky tomu daří posouvat letectví v očích veřejnosti výše. Navíc jsem měl možnost potkat spoustu nových zajímavých lidí a to je vždycky příjemné," vysvětluje Šonka a přiznává, že na přípravu nebylo tolik času, jak by si představoval.  

Šonkův tým beze změn, Kopfstein má nového taktika

Co se týče týmů, Martin Šonka v tom svém nechystá žádné změny. Týmovým koordinátorém zůstává starší bratr Josef Šonka, taktikem a analytikem bude nadále Petr Františ z Univerzity obrany. Roli technika znovu zastane Američan Lance Winter a komunikaci a marketing obstará Ivan Krákora. "Máme v tomto složení za sebou pár sezon a budeme chtít využít zkušeností, které jsme nasbírali a které jsou v mnoha momentech rozhodující. Musíme se soustředit na každý let, nic nepodcenit. K výsledkům nás vždy dovedla pouze tvrdá práce a na to chceme navázat." 

Martin Šonka na své oblíbené trati v Budapešti. Foto: Team ŠonkaZoom gallery
Martin Šonka na své oblíbené trati v Budapešti. Foto: Team Šonka

Team Spielberg Petra Kopfsteina bude mít nového taktika, toho dosavadního jeho zaměstnavatel už nechtěl pro závody uvolňovat. Místo něj přichází Slovinec Mark Travner, který dříve působil v týmu Petera Podlunseka. "Má tedy i přes mladý věk dostatek zkušeností, přes zimu odvedl velký kus práce a ukázal nám obrovské nadšení. Jsem přesvědčený, že nás posune zase o kousek dál," myslí si Kopfstein. Tým tedy bude fungovat v tomto složení: Martin Nepovím – koordinátor, Jiří Fliger – mechanik, Karel Hirsch – social media manager a Mark Travner. 

Česko v kalendáři závodů?

Letošní kalendář organizátor šampionátu ještě kompletně neodhalil. Každopádně by znovu měl mít osm zastávek, z nichž jsou známé zatím tři. První závod se poletí jak už řečeno v Abu Dhabi, chybět nebude ani českými fanoušky oblíbená Budapešť a seriál se znovu vydá i do Japonska. Další místa Red Bull oznámí už brzy, Česko ale v kalendáři pro letošek zcela jistě není. 

První závod v Abu Dhabi se letí 8. a 9. února 2019, Flying Revue vám bude pravidelně přinášet zprávy přímo z obou týmů. 

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Letecký sport > Air Race 2019: Chceme zase vyhrát, říká Martin Šonka. Petr Kopfstein si hodně slibuje od nového motoru
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.11.1916 se stalo...
23.11.1916
V jednom z nejznámějších leteckých soubojů první světové války bylo Manfredem von Richthofenem sestřeleno britské stíhací "eso" Lanoe Hawker, VC.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »