19.12.2019
Flying Revue 1/2020 Snaha posunout leteckou techniku směrem k ekologickým palivům nebo ke zcela bezemisnímu létání je patrná v mnoha státech, u významných výrobců i u malých leteckých společností. Jednou z nich je sdružení několika českých firem, které se rozhodly vykročit za smělým cílem a vytvořily projekt PURE FLIGHT.
Jejich cílem není nic menšího než bezemisní letadlo naprosto srovnatelné výkonem, letovými parametry i doletem s dnešními letadly osazenými spalovacím motorem. Jak toho chtějí dosáhnout a proč se na tuto cestu vydali, to přibližuje našim čtenářům vedoucí projektu PURE FLIGHT pan Zdeněk Němec.
Ve společnosti Sport Prop vznikla myšlenka posunout hranici možností využitím dosud známých technologií elektrického pohonu letadla společně s využitím nových poznatků oblasti výroby elektrické energie pomocí palivového článku. V praxi to znamená navrhnout a postavit napřed elektrické letadlo s maximálním využitím vlastností dnešních elektropohonů, optimalizovat procesy řízení takového pohonu a připravit jej na přidání hybridní technologie, která s dostatečnou kapacitou doplní potřebnou energii k letu.
» Co dalšího si přečtete v prvním čísle Flying Revue ročníku 2020? Klikněte.
Tomuto zařízení se všeobecně říká range extender, je to přídavný technický prvek, který má za cíl prodloužit dolet. Pro letadla je použití klasického známého způsobu použití hybridní technologie, jako je v autech, tady generovat energii ze spalovacího procesu pístového motoru, zcela kontraproduktivní a nedává smysl. Nezbylo tedy než se vydat na okraj dnešních technických možností a hledat možná složitější, ale v konečném důsledku efektivnější způsob.
Nová řešení většinou vznikají na okraji znalostí nebo v průsečíku technologií. Tu bylo hledání nejintenzivnější a zde tým PURE FLIGHT našel svůj bod zájmu. Nalezl svůj cíl, k němuž směřuje, a tím je letadlo s elektrickou pohonnou jednotkou a vodíkovým palivovým článkem, který nahrazuje baterie a zásobuje energií potřebnou pro let. Ve vodíkovém palivu je totiž hustota energie velmi vysoká a podle výpočtů postačí pro malé letadlo pouhý 1 kg paliva pro horizontální let na vzdálenost 100 km.
U malého letadla se muselo začít i z dalšího důvodu. Cesta k takové technologii vyžaduje několik fází, několik prototypů a mnoho testů. Toho by pro tým v malé firmě vyvíjející letadlo v kategorii GA nebylo možné dosáhnout, proto byla volba od začátku jasná. Jak elektrické, tak i hybridní letadlo bude v kategorii do 600 kg.
Pro tuto kategorii jsou díky LAA dobré podmínky, v České republice působí řada odborných firem a specialistů, kteří mohou zásadně přispět k realizaci. Jak je ale všechny dát dohromady v prostředí, které je především soutěživé, řevnivé a nesourodé? Jak využít vlastnosti člověka spolupracovat a zároveň potlačit své aktuální zájmy?
Podařilo se to díky otevřenému přístupu, díky korektnosti a touze dosáhnout dobrého výsledku. Na tomto základě vzniklo konsorcium českých firem a specialistů, z porozumění a podáním ruky. Každý má své místo, každý dělá to, co umí, a každý je ochoten poskytnout zpětnou vazbu. Takto vznikl projekt PURE FLIGHT. Z přesvědčení a peněz zakladatelů Zdeňka Němce, Alexe Dudka, bratrů Prokopových, z ochoty spolupracovat ve firmách SPORT PROP, MGM COMPRO, Phoenix Air, PEG, ROTEX electric a nově s firmou LEANCAT, s podporou specialistů Petra Marečka, Jana Manocha a Jana Němce. Tedy tým, který se podílí na vývoji a sdružuje potřebné odbornosti a dosahuje počtu dvaceti specialistů.“
Prvním krokem bylo postavit elektrické letadlo. Letadlo, které bude bezpečné, aerodynamicky čisté a vhodné pro zástavbu elektrické pohonné jednotky.
Text: Zdeněk Němec
Foto: Kamil Večeřa
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »