4.5.2023
28. dubna 1937 přistál na hladině zálivu v Hongkongu dopravní dopravní létající člun Martin M-130 společnosti Pan American Airways pojmenovaný China Clipper a zakončil tak úspěšně první komerční let dopravního letadla přes Pacifik.
M-130 China Clipper, NC14716, v Honolulu
Letadlo odletělo 21. dubna ze Sanfranciského zálivu v Kalifornii se sedmi cestujícími a poté pokračovalo přes Tichý oceán přes Havaj, ostrov Midway, ostrov Wake, Guam, Manilu, Macao a nakonec Hongkong.
Kromě cestujících letoun přivezl rovněž náklad, a to včetně 100 000 dopisů a novin ze Spojených států, starých pouhých šest dní! Letoun a jeho posádku přivítal velký dav lidí a oficiální delegace vedená úřadujícím guvernérem N. L. Smithem a zástupci všech vládních a obchodních aktivit kolonie. Kapitán letounu A. E. Laporte a posádka byli doprovázeni na pódium v hangáru, kde úřadující guvernér pronesl uvítací řeč.
Pan American Airways Martin M-130 China Clipper, NC14716, nad Oaklandem v Kalifornii, California
China Clipper, NC14716, byl prvním ze tří
čtyřmotorových létajících člunů Martin M-130 postavených pro
společnost Pan American Airways a byl použit k zahájení první
komerční transpacifické letecké dopravy ze San Francisca do Manily
v listopadu 1935. Byl postaven za 417 000 dolarů firmou Glenn L.
Martin Company v Baltimoru ve státě Maryland, poprvé vzlétl 20.
prosince 1934 a 9. října 1935 byl dodán společnosti Pan Am.
Letoun byl obsluhován posádkou 6 až 9 osob, a to v závislosti na
délce letu. Mohl přepravovat 18 cestujících při nočních letech nebo
maximálně 36 cestujících.
China Cliper v Macau
Létající čluny Martin M-130 byly poháněny čtyřmi vzduchem chlazenými, přeplňovanými motory Pratt & Whitney Twin Wasp S2A5-G o objemu 29 978 litrů (1 829,389 cm3). Jednalo se o dvouřadé, čtrnáctiválcové hvězdicové motory s kompresním poměrem 6,7:1. Výkon motoru S2A5-G byl 830 koní při 2 400 ot/min a 950 koní při 2 550 ot/min pro vzlet, spaloval 87oktanový benzin.
Martin M-130, NC14716, China Clipper, zakotvený u jednoho z havajských ostrovů
Maximální rychlost letounu byla 180 mil za hodinu (290 kilometrů za hodinu) a cestovní rychlost 130 mil za hodinu (209 kilometrů za hodinu). Provozní dostup činil 10 000 stop (3 048 metrů) a dolet stroje byl 3 200 mil (5 150 kilometrů).
Text: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »