6.2.2018
V Uljanovsku poprvé vzlétl Iljušin Il-78M-90A, první ruský tankovací letoun v postsvětském období.
Zhruba půlhodinový let proběhl bez potíž. Kapitánem letounu byl šéfpilot Iljušinu Nikolaj Kuimov. Letadlo je dílem konstrukční kanceláře S. V. Iljušina, výroba bude probíhat v závodě Aviastar-SP v Uljanovsku. Základem pro modernizovanou verzi tankeru byl transportní letoun Il-76MD-90A. Předchůdce nového tankeru, Il-78, se vyráběl v Uzbekistánu.
První vzlet Il-78M-90A 25. ledna v Uljanovsku. Zdroj: Ilyushin.org
Nový Iljušin je vybaven čtyřmi motory Aviadvigatěl nové generace PS-90A-76. Motor má modulární konstrukci a dvoukanálové elektronické ovládání FADEC. Motory podle ruských médií splňují hlukové normy ICAO, stejně jako emisní normy. IL-78M-90A má větší dolet, jelikož spotřeba paliva by měla být o 12-14% nižší než u motoru D-30KP instalovaného na předchozích verzích létajících tankerů.
Kompletní modernizací prošly také systémy řízení a avionika.
Nový tanker Il-78M-90A lze relativně snadno přestavět na transportní letoun, v případě potřeby lze do letadla instalovat i zařízení pro hašení požáru.
Il-78M-90A unese 127 tun paliva a může poskytnout za letu palivo dvěma letadlům zároveň - např. Su-27/30/34/35, MiG-29/35. Tankovací zařízení (UPAZ-1M) systému "hadice-kužel" má však letoun tři, dvě na křídlových konzolách a jedno na levé straně zádi trupu, - to by měly využívat větší letouny. Při tankování na zemi je možno současně tankovat palivo až čtyřem letadlům.
Konečná montáž tankeru Il-78M-90A bude probíhat v uljanovském závodě Aviastar-SP, kde v současnosti instalují automatizované výrobní linky. Kromě IL-78M-90A zde bude probíhat konečná montáž také vojenských transportních letounů Il-76MD-90A. Ruské letectvo by měl objednat 34 těchto letadel.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »