31.1.2017
Koncem ledna uplynulo už 47 let od historicky prvního komerčního letu Boeingu B747. Z New Yorku do Londýna tehdy na palubě N736PA, stroje s pohnutou historií, letělo se společností PanAm 335 cestujících a 20 členů posádky.
22. ledna 1970 kapitán Robert M. Weeks poprvé v historii pozdravil cestující z kokpitu tehdy největšího dopravního letadla světa, Boeingu 747. Do Londýna ten den na historicky prvním komerčním letu typu cestující společnosti Pan American World Airways přepravil letoun B747-121 jménem Clipper Young America, N736PA. V Londýně stroj úspěšně přistál po 6 hodinách a 43 minutách letu.
Letoun série B747-100 typově náležel do první vyráběné verze B747. Posádka byla tříčlenná (plus 17 členů palubního personálu). Letadlo uvezlo podle konfigurace od 366 do 452 cestujících. Délka stroje byla 70,7 m, rozpětí křídel 59,6 m a výška 19,3 m. Šířka kabiny tohoto širokotrupého letounu byla 6,1m. Hmotnost prázdného letounu byla 168,2 t) a maximální vzletová hmotnost (MTOW) 333,4 t).
Inaugurační let v podání CBSN. Zdroj: CBS Evening News, YouTube
B747-100 poháněly čtyři proudové motory Pratt & Whitney JT9D-7A s tahem 47,670 liber. Průměrná cestovní rychlost byla 893 km/h ve 35 000 stopách (10 668 m), maximální rychlost pak 956 km/h. Maximální dolet při max. MTOW byl 9 817 km (vzdálenost mezi new Yorkem a Londýnem je 5 576 km). Od roku 1968 bylo postaveno 250 Boeingů série 747-100.
Letoun N736PA se může pochlubit (byť tento výraz obsahuje notnou dávku smutné ironie, jak se dočtete níže) výjimečnou historií. Původně byl pojmenován Clipper Victor, pro inaugurační let 22. ledna 1970 ale dostal jméno Clipper Young America, jelikož stroj toho jména původně připravený pro první komerční let měl totiž poruchu.
Přílet B747 do Londýna zachycuje toto video z historie Boeingu. Přílet od 2:46min. Zdroj: Planes, Trains & Automobiles
O půl roku později získal nositel jména Clipper Young America N736PA pochybnou čest stát se prvním uneseným B747, když byl 2. srpna 1970 unesen na Kubu. Po tomto incidentu a návratu zpět mu jméno na přídi opět přemalovali na původní Clipper Victor.
Nápis Clipper Victor se pak skvěl na přídi B747-121 N736PA i vpodvečer 27. března 1977, když do letounu při pojíždění v mlze na letišti Los Rodeos na ostrově Tenerife narazilo startující B747 společnosti KLM. Srážka, již nepřežilo 335 z 380 cestujících na palubě Boeingu PanAmu a žádný z lidí v letounu společnosti KLM, znamenala konec existence N736PA. Letadlo bylo po výbuchu nádrží zcela zničeno, na místě zůstaly jen ohořelé trosky. Po sedmi letech a dvou měsících od inauguračního letu se tak B747-121 N736PA odebralo z činné služby do historie.
zdroj: www.aerotime.aero, cnn.com, wikipedie, youtube.com, CBSN
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »