Revoluce v oblacích? A320neo je tu

25.1.2016

Menší revoluce v dopravním létání, zejména na středních tratích, právě přiletěla s Airbusem A320neo. S cestujícími poprvé poletí v barvách Lufthansy.

A320neoZoom gallery
A320neo
Druhé nejprodávanější proudové dopravní letadlo všech dob, českým leteckým cestujícím důvěrně známá A320, je po takřka třiceti letech od prvního letu i přes modernizaci spuštěnou v roce 2006 za zenitem a tak Airbus přichází s novinkou, která se v nejbližších hodinách nebo dnech od vydání tohoto článku vznese k nebi poprvé s cestujícími na palubě.

Zástupci Lufthansy přebírají první A320neoZoom gallery
Zástupci Lufthansy přebírají první A320neo

Stane se tak v barvách německé Lufthansy, která stroj s výrobním číslem 6801 a německou imatrikulací D-AINA slavnostně převzala ve výrobním závodě Airbusu v Hamburku ve středu 20.ledna a o dva dny později ho přivítala na mateřském letišti ve Frankurtu nad Mohanem. O prvním letu s cestujícími na palubě se spekuluje. Na internetu se objevila informace, že první let s pasažéry by se měl uskutečnit dnes do Hamburku, zatím se ji ale nepodařilo ověřit.

Třistadvacítka nové generace zůstává samozřejmě u fly by wire ovládání, v tomto směru se neděje nic zásadního. Progresivita tkví především ve zcela nových motorech Pratt & Whitney. Odtud také dvojvýznamový přídomek "neo". Evokovat má pochopitelně "novost", zároveň však v sobě skrývá zkratku výrazu "new engine option", tedy "volba nových motorů". Ty ušetří svému majiteli až 15% paliva, a to je hodně. Aerolinky na to slyší, celkem Airbus v prosinci 2015 evidoval už 4471 objednávek letadel z rodiny A320neo.   


Přílet první A320neo v barvách Lufthansy do Frankfurtu 22.ledna 2106
Motory mají výrazně větší průměr, takže letadlo působí opticky štíhlejší a vyšší. Motory jsou také nejzřetelnější na první pohled viditelnou změnou a jsou tišší než ty, s nimiž Airbusy létaly dosud. Dva a půl metru dlouhé winglety na koncích křídel, jimž v Airbusu říkají kvůli podobě se žraločí ploutví sharklety a jež nahradily původní malé trojúhelníkové winglety, vyzkoušeli konstruktéři už v roce 2011 na vůbec prvním prototypu A320.

»Technické a další podrobnosti o A320neo si přečtěte zde.

Modernizovaný interiér působí navzdory zvýšené kapacitě schránek pro uložení zavazadel nad hlavami cestujících (tzv. binů) prostornějším a vzdušnějším dojmem. Vnitřní šířka trupu 3,7 metru, v níž Airbus překonává konkurenční Boeing 737 zhruba o 17cm, zůstala samozřejmě zachována. Díky změně vnitřního uspořádání kabiny dojde i k navýšení maximální možné kapacity ze 180 na 189 míst, případně dokonce na 195 sedaček.

Zoom galleryAirbus řadou letadel "320neo" nakročil k ataku ještě na jiném bitevním poli. Díky kombinaci nižší spotřeby a vyšší vzletové hmotnosti (až 79 tun) může A320neo doletět až do vzdálenosti
6 900 km, což je o 1 000 km víc než u poslední modifikace stávající řady A320. A u připravovaného většího bratra A321neo chce jít Airbus ještě dál - jeho nejvýkonnější verze A321LR by měla být schopna překonat bez mezipřistání Atlantik a tím nahradit Boeing B757-200, který si zatím stále drží popularitu v roli nejmenšího z relativně moderních letadel schopných překonat Atlantik bez nutnosti čerpat palivo při mezipřistání. Tento cíl se nejspíš Airbusu podaří splnit celkem snadno: provozní náklady A321LR oproti B757 by měly být
o 25-30% nižší, navíc B757 se už jedenáct let nevyrábí a Boeing o jeho nahrazení novým strojem neuvažuje.

První produkční A320neo na světě mohl vyjet z hamburské továrny v barvách Qatar Airways, jenže aerolinky odmítly zalétané letadlo převzít kvůli mírně komplikovanému postupu spouštění nových motorů, což by mělo být odstraněno v horizontu týdnů modifikací řídícího softwaru. Privilegium prvního zákazníka nového typu včetně s tím souvisejících benefitů v oblasti marketingu tak Qatar Airways přepustil právě německé Lufthanse. K Lufthanse a Qatar Airways se brzy přidají další aerolinky - nízkonákladové IndiGo, Air Asia, Wizz Air, Easy Jet a další. Třistadvacítky do svého parku zařadí také American Airlines,  nebo Norwegian Air Shuttle, tedy dosavadní uživatelé B737. 

Konkurentem A320neo zůstává Boeing B737 (výrobce chystá modernizovanou verzi B737 MAX), ale nejen on. Více o A320neo, jeho technických detailech, historii i konkurentech se dozvíte v tomto článku.  

jz.jpg
Autor: Jiří Žežula, Flying Revue

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Revoluce v oblacích? A320neo je tu
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 30.10.2013 se stalo...
30.10.2013
Byl definitivně ukončen letecký provoz na jednom z nejstarších letišť na světě, legendárním berlínském letišti Tempelhof. Jako vzletová a přistávací plocha bylo původem vojenské cvičiště Tempelhofer Feld využíváno od samých počátků létání v Německu, status letiště pak Tempelhof získal v říjnu 1923.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »