První komerční let B747 uskutečnil před 47 lety stroj N736PA s pohnutou historií

31.1.2017

Inaugurační let B747-121 N736PA New York-Londýn 22. 1. 1970. Zdroj: Yahoo.com Inaugurační let B747-121 N736PA New York-Londýn 22. 1. 1970. Zdroj: Yahoo.com
Inaugurační let B747-121 N736PA New York-Londýn 22. 1. 1970. Zdroj: Yahoo.com
Kapitán Robert M. Weeks s některými dalšími členy posádky po přistání na londýnském letišti Heathrow při historicky prvním komerčním letu B747. Foto:  The TimesKapitán Robert M. Weeks s některými dalšími členy posádky po přistání na londýnském letišti Heathrow při historicky prvním komerčním letu B747. Foto:  The Times
Kapitán Robert M. Weeks s některými dalšími členy posádky po přistání na londýnském letišti Heathrow při historicky prvním komerčním letu B747. Foto: The Times
B747-121 N736PA při pojíždění. Foto: Bob CarraraB747-121 N736PA při pojíždění. Foto: Bob Carrara
B747-121 N736PA při pojíždění. Foto: Bob Carrara
B747-100 za letu. Toto ovšem není N736PA, nýbrž mladší stroj N747PA. Zdroj: i2.cdn.cnn.com B747-100 za letu. Toto ovšem není N736PA, nýbrž mladší stroj N747PA. Zdroj: i2.cdn.cnn.com
B747-100 za letu. Toto ovšem není N736PA, nýbrž mladší stroj N747PA. Zdroj: i2.cdn.cnn.com
Takto přistání v Londýně při inauguračním letu B747-121 N736PA ztvárnil John T. McCoy. Takto přistání v Londýně při inauguračním letu B747-121 N736PA ztvárnil John T. McCoy.
Takto přistání v Londýně při inauguračním letu B747-121 N736PA ztvárnil John T. McCoy.
Ohořelý motor po fatální nehodě N736PA na Tenerife. Zdroj: businessinsider.com
Ohořelý motor po fatální nehodě N736PA na Tenerife. Zdroj: businessinsider.com
Už jste četli poslední číslo Flying Revue? Bude se vám líbit: http://www.flying-revue.cz/flying-revue-1-2017
Už jste četli poslední číslo Flying Revue? Bude se vám líbit: http://www.flying-revue.cz/flying-revue-1-2017

Koncem ledna uplynulo už 47 let od historicky prvního komerčního letu Boeingu B747. Z New Yorku do Londýna tehdy na palubě N736PA, stroje s pohnutou historií, letělo se společností PanAm 335 cestujících a 20 členů posádky. 

Další verze B747
”Flying

Podívejte se do našeho katalogu dopravních letadel na podrobnosti o dalších verzích B747.

22. ledna 1970 kapitán Robert M. Weeks poprvé v historii pozdravil cestující z kokpitu tehdy největšího dopravního letadla světa, Boeingu 747. Do Londýna ten den na historicky prvním komerčním letu typu cestující společnosti Pan American World Airways přepravil letoun B747-121 jménem Clipper Young America, N736PA. V Londýně stroj úspěšně přistál po 6 hodinách a 43 minutách letu.

Letoun série B747-100 typově náležel do první vyráběné verze B747. Posádka byla tříčlenná (plus 17 členů palubního personálu). Letadlo uvezlo podle konfigurace od 366 do 452 cestujících. Délka stroje byla 70,7 m, rozpětí křídel 59,6 m a výška 19,3 m. Šířka kabiny tohoto širokotrupého letounu byla 6,1m. Hmotnost prázdného letounu byla 168,2 t) a maximální vzletová hmotnost (MTOW) 333,4 t).


Inaugurační let v podání CBSN. Zdroj: CBS Evening News, YouTube

B747-100 poháněly čtyři proudové motory Pratt & Whitney JT9D-7A s tahem 47,670 liber. Průměrná cestovní rychlost byla 893 km/h ve 35 000 stopách (10 668 m), maximální rychlost pak 956 km/h. Maximální dolet při max. MTOW byl 9 817 km (vzdálenost mezi new Yorkem a Londýnem je 5 576 km). Od roku 1968 bylo postaveno 250 Boeingů série 747-100. 

Letoun N736PA se může pochlubit (byť tento výraz obsahuje notnou dávku smutné ironie, jak se dočtete níže) výjimečnou historií. Původně byl pojmenován Clipper Victor, pro inaugurační let 22. ledna 1970 ale dostal jméno Clipper Young America, jelikož stroj toho jména původně připravený pro první komerční let měl totiž poruchu. 


Přílet B747 do Londýna zachycuje toto video z historie Boeingu. Přílet od 2:46min. Zdroj: Planes, Trains & Automobiles

O půl roku později získal nositel jména Clipper Young America N736PA pochybnou čest stát se prvním uneseným B747, když byl 2. srpna 1970 unesen na Kubu. Po tomto incidentu a návratu zpět mu jméno na přídi opět přemalovali na původní Clipper Victor.

Nápis Clipper Victor se pak skvěl na přídi B747-121 N736PA i vpodvečer 27. března 1977, když do letounu při pojíždění v mlze na letišti Los Rodeos na ostrově Tenerife narazilo startující B747 společnosti KLM. Srážka, již nepřežilo 335 z 380 cestujících na palubě Boeingu PanAmu a žádný z lidí v letounu společnosti KLM, znamenala konec existence N736PA. Letadlo bylo po výbuchu nádrží zcela zničeno, na místě zůstaly jen ohořelé trosky. Po sedmi letech a dvou měsících od inauguračního letu se tak B747-121 N736PA odebralo z činné služby do historie. 

Jan Dvořák

20170114_123948.jpg

zdroj: www.aerotime.aero, cnn.com, wikipedie, youtube.com, CBSN

logo_fr_transp.jpg

b747-8text_cathaycargo.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > První komerční let B747 uskutečnil před 47 lety stroj N736PA s pohnutou historií
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • První komerční let B747 uskutečnil před 47 lety stroj N736PA s pohnutou historií
    Inaugurační let B747-121 N736PA New York-Londýn 22. 1. 1970. Zdroj: Yahoo.com
    Inaugurační let B747-121 N736PA New York-Londýn 22. 1. 1970. Zdroj: Yahoo.com

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • První komerční let B747 uskutečnil před 47 lety stroj N736PA s pohnutou historií
    Inaugurační let B747-121 N736PA New York-Londýn 22. 1. 1970. Zdroj: Yahoo.com
    Inaugurační let B747-121 N736PA New York-Londýn 22. 1. 1970. Zdroj: Yahoo.com

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.11.1916 se stalo...
23.11.1916
V jednom z nejznámějších leteckých soubojů první světové války bylo Manfredem von Richthofenem sestřeleno britské stíhací "eso" Lanoe Hawker, VC.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »