29.7.2024
Existují různé databáze, které obsahují více méně spolehlivé technické parametry různých letišť v různých zemích.
Problém, který s těmito databázemi mám, je, že v nich nebývá možné najít fotografie nebo videa daných letišť a ani žádné osobní zkušenosti či informace o zajímavostech a službách na těchto letištích a v jejich okolí.
Podobně je to s pravidly VFR létání v jednotlivých zemích. Díky mezinárodní koordinaci jsou ve většině zemí podobná, ale mají některé odchylky a také praxe jednotlivých zemí může být jiná. Zaklínadlo „to najdeš v AIPu“ je sice formálně správné, ale ne všechny informace, zejména pro VFR létání, lze v AIPu najít. Také studium jednotlivých národních příruček AIP není nijak veselá záležitost. A probírat se džunglí různých doplňkových informací a předpisů na webu pak může být velmi frustrující nebo prostě nemožné. Tento problém je pak posílen ještě faktem, že UL letadla podléhají ve většině zemí jiným leteckým autoritám než letadla „dospělá“ a s ohledem na to, že nesplňují požadavky na mezinárodní certifikaci, podléhají cizí UL letadla v jednotlivých zemích i odlišným a nestandardním praktikám a požadavkům.
Jak to začalo
Od roku 2010 jsem se začal věnovat mezinárodnímu VFR létání. To znamená ještě v době, kdy najít informace k různým letištím bylo podstatně složitější, než to je dnes. Nebyly totiž ještě rozšířené navigační aplikace a ty, které byly již dostupné, neobsahovaly zdaleka tolik informací, jako tomu je dnes. Bylo i poměrně složité, a občas také drahé, sehnat aktuální AIP jednotlivých zemí. Přípravami a plánováním svých prvních leteckých expedic jsem tak strávil velké množství času a obvykle jsem ani zdaleka nenašel vše, co jsem potřeboval. Ta situace se postupně zlepšovala s tím, jak jednotlivé podniky řízení letového provozu v civilizovaných zemích chápou svou činnost stále více jako pomoc pilotům, a nikoliv jako policejní dohled. Ke zlepšení přispělo také to, jak si většina i malých letišť vytvořila svoje webové stránky, jak navigační aplikace postupně doplňují množství informací i plné znění aktuálních národních předpisů AIP do svých databází i tím, že je možné si letiště prohlédnout na satelitních snímcích.
Technické informace a základní předpisy lze tedy nyní do velké míry pro letecky zajímavé země obvykle celkem dobře najít. Stále ale chybí možnost, kde najít praktické a aktuální informace o předpisech jednotlivých zemí pro vstup UL letadel, zkušenosti z létání v různých zemích a zároveň také informace a zkušenosti z létání na různá letiště.
Někdy v březnu roku 2015 se mě na přednášce v Přerově někdo z pilotů zeptal, na kolika letištích jsem přistál a já jsem to nevěděl. Doma jsem si to spočítal a zjistil jsem, že jich je už několik stovek. Vytvořil jsem si tedy osobní cíl přistát na co nejvíce letištích. A vědom si toho, že se o své pilotní zkušenosti rád dělím, přimontoval jsem pod křídla akční kamery. Na každé další cestě jsem tedy všechna přistání na nových letištích (máme na to nyní název „prvopřistání“) začal natáčet. Dneska už těch letišť, na kterých jsem přistál, je téměř 1 500 a přibližně u jedné tisícovky jsou natočená videa z přistání/vzletu nebo letmého přistání a u spousty těch malých, méně atraktivních, pak alespoň videa z přeletu. K tomu samozřejmě řada fotografií.
V našem týmu Flying Revue jsme proto před dvěma roky začali přemýšlet, jak tuto světově zcela unikátní databanku videí a fotografií využít.
Do podzimu 2024 plánujeme vytvořit elektronickou verzi Průvodce pro všechny země, které jsme již publikovali v tištěné podobě. Paralelně poběží příprava a vkládání videí. Tento proces poběží podle priorit, které jednotlivých letištím dáváme, ale cílem je postupně vložit videa všech letišť s ICAO kódem ve všech zemích EU, Norska i Islandu.
Pokud by kdokoliv z našich čtenářů měl zájem se o projektu Průvodce dovědět více nebo by měl možnost pomoci s jeho marketingem, tak prosím napište. Velmi rádi bychom dosáhli toho, aby se Průvodce po letištích Evropy stal mezinárodně uznávaným projektem, který podpoří dobré jméno našeho sportovního letectví ve světě.
Text: Jiří Pruša
Foto: Jiří Pruša, pokud není uvedeno jinak
Grafika: Jožo Skácal
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 24-29 ve Flying Revue č. 4/2024. Na stáncích je časopis ke koupi od 27. června 2024. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »